Digital följsamhet i fokus för Vellinge kommun
Nere i Skåne län hittar vi Vellinge kommun. Med över 37 000 invånare har Vellinge, precis som flera andra kommuner, haft ett stort behov av att digitalisera sina processer. Hur har deras resa sett ut och på vilket sätt kommer betalningar in i bilden? Det här är den tredje delen i vår artikelserie om digitaliseringen i Sveriges kommuner.
För närvarande har Vellinge kommun över 100 tillgängliga e-tjänster och hemsidan har kommit att spela en central roll i arbetet med att förenkla för både medborgare och handläggare. Vi har träffat Anna Tillgren som jobbar som verksamhetsutvecklare på IT- och digitaliseringsenheten i Vellinge kommun. I sin roll ansvarar hon för att stötta alla verksamheter i kommunen med digitala arbetssätt och självservice.
Teknologiska framsteg skapar nya krav från medborgare
Teknologiska framsteg är en självklarhet idag och de är under ständig förändring. Det påverkar både samhällsstrukturer och vårt sätt att arbeta. Det medför också att medborgare har andra förväntningar och ställer andra typer av krav än tidigare. Ett tydligt exempel är sättet vi föredrar att betala på.
Medborgare har förväntningar på digitala lösningar och hur man ska kunna betala. Att det är så det ska fungera är en hygienfaktor även för oss som kommun.
Som ett led i att öka servicen gentemot medborgarna och minska antalet manuella steg för handläggarna, letade de efter en effektiv betallösning för de enskilda fristående kostnaderna. Användningen av Swish som betalsätt ökar för varje år och var därför ett naturligt krav från Vellinge kommun när de tittade på betalningsalternativ.
Effektivare hantering tack vare digitala betalningar
Redan för fem år sedan började resan mot att minimera antalet manuella steg. De började med att ersätta pappersblanketter för att skapa en digital ingång, och när de sedan påbörjade samarbetet med oss på Swedbank Pay, kopplades även digitala betalsätt på.
Idag kan medborgare som vill ha ut kopior på gymnasiebetyg, vid betalning av prövningsavgifter eller vid borgerlig vigsel (för icke-kommuninvånare) använda betalsätten kort och Swish.
”Målsättningen är att alla användare ska logga in på ”Mina sidor” och känna att de hittar allt de behöver där. Från beslut till vattenförbrukning. Här blir betaldelen och alla komponenter vi använder oss av en naturlig del för att komma dit” menar Anna.
Vellinge kommun använder sig av betallänk i inloggat läge på hemsidan. Anna beskriver att funktionaliteten med betallänk var något de var särskilt intresserade av för att skapa flexibilitet i betalprocessen och ”en väg in” via hemsidan. Användaren slussas vidare till vår betalmeny, där de får välja bland de tillgängliga betalsätten. Att arbeta med betallänkar mot ”mina sidor” var något kommunen också var först ut med att koppla på.
Erfarenhetsutbyte och inspiration mellan kommuner
I intervjun blir det tydligt att såväl möjligheter som utvecklingspotential för landets kommuner påminner mycket om varandra, oavsett antalet medborgare.
”Vi i Vellinge försöker hitta parter att samarbeta med i olika frågeställningar och är måna om att jobba både regionalt och mot andra kommuner. Så sent som för någon månad sedan var jag i kontakt med några andra kommuner om hur de arbetar mot företagare för inspiration till nya användningsområden” berättar Anna.
Även kunskapsutbyte mellan Vellinge och oss på Swedbank Pay beskrivs vara ett viktigt hjälpmedel när det kommer till avvägning av vilka e-tjänster som betallösningen ska kopplas på mot.
Resan framåt
Från det att Vellinge kommun såg att Swedbank Pay mötte alla de krav de efterfrågat, har implementation, aktivering och användning av betaltjänsten gått smidigt och Anna förklarar att de inte upplevt några problem alls.
Inför framtiden finns en växande lista över e-tjänster att koppla på de digitala betallösningarna mot. Och vi ser fram emot att följa deras fortsätta resa mot att skapa en enklare upplevelse för sina medborgare.
Här hittar du samtliga artiklar i vår artikelserie om kommuners digitalisering och e-tjänster:
- Betalningar en del av Lidköping kommuns e-tjänster
- Så effektiviserade Uddevalla kommun betalprocessen
- Digital följsamhet för Vellinge kommun
- Tips för dig som vill integrera betalning i e-tjänster - så gjorde kommunerna Mora, Orsa och Älvdalen
- Så effektiviserade Skellefteå kommun sin verksamhet med hjälp av digitalisering
- På plats eller online - så blev Kalmar kommun tillgängligt för alla
- Fem tips för en lyckad digitalisering med integrerade betalsätt
Är du intresserad av att veta mer om hur du kan koppla betalsätt till dina e-tjänster?
Kontakta oss genom att fylla i formuläret nedan eller slå oss en signal på 08-411 10 80 så berättar vi mer.