Kortinlösen – gör
kortbetalningar till pengar 

Kortinlösen är det som ser till att pengarna från dina kortköp faktiskt hamnar på ditt konto. Swedbank Pay hanterar idag över hälften av Sveriges korttransaktioner.   

 

Kontakta oss

Från 1,25% per transaktion

  • Vad det kostar att komma igång: 0 kr
  • Hur länge: 36 månader
  • Pris per köp: Från 1,25% per transaktion
  • Översikt och rapportering: Fri tillgång till vår admin portal, Merchant Portal

Hur fungerar kortinlösen?

När en kund betalar med kort i butik eller online går betalningen via kortnätverk som Visa och Mastercard. Kortinlösen är avtalet som kopplar ihop allt – det gör att Swedbank Pay kan ta emot transaktionen, kontrollera att betalningen godkänns och föra över pengarna till ditt konto.

Enkelt uttryckt: du säljer, kunden betalar, vi ser till att du får betalt. 

Därför ska du välja Swedbank Pay

  • Pengarna på kontot redan nästa bankdag
  • Sveriges största kortinlösare med över 35 års erfarenhet
  • Stöd för alla vanliga kort – Visa, Mastercard, American Express, m.fl.
  • Full översikt över alla transaktioner i vår kostnadsfria företagsportal 

Med oss får du en trygg partner som ser till att allt fungerar bakom kulisserna, snabbt och säkert. 

Allt hänger ihop

Kortinlösen fungerar tillsammans med våra andra betaltjänster – som betalterminaler och onlinebetalningar – för att skapa ett helhetsflöde. Du kan börja med det du behöver nu och växa med oss när din verksamhet gör det. 

Så kommer du igång

Teckna ett inlösenavtal med oss så hjälper vi dig att koppla ihop det med din betalterminal eller e-handelslösning. Vi hjälper dig även att komma igång med vår företagsportal Merchant Portal där du får full koll på dina transaktioner. 

Hantera din kortinlösen med Merchant Portal

Med vår kortinlösen får du även tillgång till Merchant Portal, en kostnadsfri webbtjänst där du kan hantera dina inlösta kortköp.

 

Företagslån

Behöver du investera för att få ditt företag att växa? Vi kan hjälpa dig med ett företagslån. I samarbete med Froda AB erbjuder vi dig som kortinlösenkund hos oss företagslån på upp till 2 000 000 kronor*.

Kontakta vår säljavdelning!

Redo att komma igång? Hör av dig till oss redan idag om du vill veta mer om vad vi kan göra för just dig och ditt företag. Vi ser över vilka behov du och dina kunder har och hittar rätt lösningar för er.

Dina uppgifter

Läs mer i dataskyddsinformation.

Vanliga frågor inlösenavtal

Här har vi samlat några av de vanligaste frågorna om Inlösen och inlösenavtal
  • Vad är ett inlösenavtal?

    För att kunna ta betalt med kort behöver du en kortterminal i butiken eller en digital betallösning online. Men du behöver också få in pengarna från själva kortköpet på ditt konto. Det gör du med ett avtal för kortinlösen.

    Avtalet ser till att transaktionen mellan en kortbetalning och ditt bankkonto fungerar. Det kallas för inlösenavtal då företagen som förser dessa tjänster är inlösare.

    Hör av dig till oss på 08-411 10 80 så hjälper vi dig vidare med ett avtal för kortinlösen.

  • Hur tecknar jag ett inlösenavtal?

    Hör av dig till oss på 08-411 10 80 så hjälper vi dig vidare med ett avtal för kortinlösen.

  • Hur lång tid tar det att få ett inlösenavtal?

    Det tar vanligtvis 3-5 bankdagar att få till ett inlösenavtal. Om du har tecknat avtal för "Kortinlösen internet" behöver vi även skicka in dina uppgifter till Visa och Mastercard. Det tar ytterligare 5 bankdagar. 

    Utöver vår handläggningstid har även terminalleverantörerna och betalväxlarna sin egen handläggningstid. Kontakta dem för att ta reda på hur lång dessa är. Beställer du betalterminal från oss är leveranstiden ca 10-12 arbetsdagar.

  • Hur ofta betalas pengar ut från min kortförsäljning?

    Redan nästa vardag efter att du tagit betalt med kort kan du räkna med att få in pengarna på ditt bankkonto. Kortförsäljningen buntas ihop och redovisas dag för dag.

  • Jag har flera butiker. Behöver jag flera inlösenavtal?

    Du behöver teckna ett avtal per säljställe/butik. Har du flera butiker på olika adresser, krävs flera olika avtal. Däremot behöver du inte teckna ett avtal per terminal om terminalerna finns på samma adress och hör till samma verksamhet.

  • Vad är PSD2?

    PSD2 (Payment Services Directive 2) ett betaltjänstdirektiv som kommer ifrån EU och som namnet säger så är det EU:s andra betaltjänstdirektiv. 

    PSD2 reglerar konton och betalningar för både företag och privatpersoner och är till för att underlätta gränsöverskridande betalningar och andra finansiella tjänster inom EU samt öka konkurrensen inom sektorn genom att främja nya innovativa betalningar. Du kan läsa mer om PSD2 här.

  • Hur skaffar jag Merchant Portal?

    Med Merchant Portal får du tillgång till din kortinlösen information dygnet runt. Här uppdateras informationen dagligen för att du ska kunna se aktuella händelser och historik.

    Det är enkelt att komma igång och det kostar inget att ansluta dig till vår portal.

    Hör av dig till oss på telefon 08-411 10 80 eller e-post support.swedbankpay@swedbankpay.se, så hjälper vi dig igång.

    Du kan läsa mer om Merchant Portal här.

  • Fler frågor om kortinlösen?

    Du hittar de vanligaste frågorna om kortinlösen här.