Snacka om betallösningar Del 1 - 3 säkerhetsåtgärder för tryggare betalningar
Inför handelstoppen som står för dörren är det inte bara viktigt att du har kapacitet att hantera trycket. Du behöver veta att din betallösning är såväl pålitlig som säker. Och just säkerhet är särskilt på tapeten den här tiden på året. Inte minst med tanke på Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps initiativ, "Tänk säkert". Utan också för att antalet bedrägerier ökar. Därför tänkte vi reda ut vad du kan göra för att både du själv och dina kunder ska känna sig trygga.
Vad är ett kort-/kreditbedrägeri?
Under 2020 uppgavs 4% av den svenska befolkningen i åldrarna 16–84 år, att de utsattes för någon form av kort-/kreditbedrägeri. Omräknat till antal skulle andelen utsatta motsvara cirka 334 000 personer av befolkningen. Och även om antalet drabbade har minskat de senaste åren, är arbetet med att motverka bedrägerier minst lika viktigt idag.
Enligt mätningar som gjorts under 2022 rapporterar 32% av de tillfrågade i åldrarna 16-84 att de oroar sig för att utsättas för bedrägerier vid köp av varor eller tjänster på till exempel internet.
Men vad klassas egentligen som ett kortbedrägeri?
Kortbedrägeri med fysiskt kort innebär att det sker någon form av transaktion. Det skulle till exempel vara om någon använt sig av ditt bank-, betal- eller kreditkort utan ditt godkännande, för att köpa en vara, tjänst eller för att ta ut kontanter.
Så hur kan du göra för att erbjuda en trygg köpupplevelse i butiken, i din webbshop eller genom valet av leverantör?
1. Trygga köp i butik
Låt dina kunder blippa kortet!
Vi har skrivit om det tidigare, men det tåls att nämna igen. Kontaktlösa betalningar fortsätter att öka och visar ingen indikation på att avvika från trenden. Däremot, kan vi se att osäkerheten kring betalsättet varierar.
Idag erbjuder många på marknaden terminaler som kan ta emot kontaktlösa betalningar. Det vill säga när du lägger ditt kort eller digitala plånbok mot betalterminalen, istället för att använda dig av chip och pin.
Och faktum är att teknologin som den kontaktlösa betalningen bygger på, är densamma som när du sätter ditt kort i en terminal. Du och dina kunder kan alltså känna er minst lika trygga med att blippa som att chippa!
Skydda konsumenten med andra betaltjänstdirektivet
Du känner säkert igen dig i att efter du har blippat ditt kort ett antal gånger, är du tillslut tvungen att skriva in din kod och/eller sätta i ditt chipkort. Det är också det som kallas för PSD2, en förkortning av Payment Services Directive 2, och EU:s andra betaltjänstdirektiv som reglerar betalningar och konton - för både företag och privatpersoner. Direktivet ska bland annat förbättra innovationen inom betalningstjänster, samtidigt som det ska stärka säkerheten vid betalningar och skydda konsumenten. Se vår guide till PSD2 här.
2. En säkrare handel online
Säker identifiering
3D Secure 2, eller 3DS2 förkortat, är den senaste standardiserade autentiseringslösningen för säkra betalningar med kort över nätet.
Det innebär att man med hjälp av tvåfaktorsautentisering, som är ett sätt att granska identiteten på den som genomför köpet, gör det svårare för bedragare att göra falska köp hos dig.
Kunden måste alltså identifiera sig på två olika sätt (t.ex med lösenord eller fingeravtryck) vid kortköp över nätet. Läs mer om vad 3D secure innebär här.
Spara kundens uppgifter på ett säkert sätt
Precis som du ska känna dig trygg med lösningarna du väljer att använda dig av, är det givetvis minst lika viktigt att dina kunder känna sig trygga med att betala i din webbshop. En del i det kan till exempel handla om att tryggt spara sina uppgifter för att underlätta vid nya och återkommande köp.
Ett sätt att göra det på, är att använda dig av det som kallas för nätverkstokeniserade betalningar, som kort beskrivet ser till att kortnumret som sparas, byts ut mot ett 16-siffrigt nummer.
Läs mer om hur det fungerar här.
3. Vad gör vi som leverantör?
En av de viktigaste uppgifterna vi har som leverantör är att se till att hygienfaktorerna finns på plats. Det vill säga att vi gör vår del i allt från att motverka penningtvätt till att ha rätt certifiering på våra terminaler.
Vi lär känna dig som kund
Kan det vara så att du hört ordet KYC tidigare?
Om inte så står för; Know Your Customer, eller “Kundkännedom” som det kallas på svenska och handlar om just det – att lära känna dig som kund. Det här gör vi och många andra i vår bransch för att minska alla eventuella risker kring penningtvätt. Därför måste du fylla i ett formulär innan vi kan inleda vårt samarbete med dig.
Erbjuder endast certifierade terminaler
PCI DSS är en förkortning för Payment Card Industry Data Security Standard. Med en gemensam överenskommelse mellan fem av de största kreditkortsföretagen (Mastercard, VISA, American Express, Discover och JCB) har riktlinjerna, kring en säker kortbetalningsprocess för att motverka bedrägerier, bestämts.
Vill du prata mer om säkra betalningar?
Du är alltid välkommen att höra av dig till oss. Vi finns här för dig, redo att hjälpa dig reda ut stora som små frågor. Fyll i dina kontaktuppgifter i formuläret här nedan eller ring oss direkt på 08-411 10 80.