Nya EU-regler för säkrare kortbetalningar
Från den 14 september 2019 börjar nya EU-regler gälla som bland annat ställer högre krav på att kunder identifierar sig när de betalar med kort, till exempel genom att ange sin PIN-kod i fler situationer än tidigare.
Säkrare kortköp både online och i butik
Syftet med de nya reglerna är att göra kortköp ännu säkrare - både online och i butik. Oavsett om du tar betalt med kort via en fysisk kortterminal eller en digital betallösning på din e-handel så påverkar EU:s nya regler dig.
Det är alltid kundens kortutgivare som bestämmer exakt vilka regler som gäller för kortet, men du behöver ha koll på hur ditt företag påverkas och vad du behöver göra för att möta de nya kraven.
För dig som tar betalt online
Du som driver en e-handel behöver
- ha stöd för 3D Secure senast 14 september 2019, även om du tidigare haft dispens
- lägga upp nya loggor från Visa och Mastercard på din webbsida/app
- ta bort logiken för dynamisk 3D Secure ifall du har använt det
- prata med din betalväxel om tillgängliga övervakningssystem för att undvika bedrägliga transaktioner
- uppdatera dina kundvillkor att inkludera utökad informationsinhämtning om kunden och kortköpen enligt GDPR – men enbart för att förbättra säkerheten.
För dig som tar betalt i butik
Du som har en butik eller tar betalt med terminal på restaurang, mässor, automat eller annanstans ska tänka på följande:
- Du behöver ha en terminal som tar emot både Chip & PIN och kontaktlös betalning innan den 14 september. Kontakta din terminalleverantör eller kassaleverantör om du behöver uppgradera din tekniska utrustning.
- Kunder med kort utgivna inom EU/EES kommer efter 14 september inte att kunna knappa in kortuppgifter, använda magnetspår samt signera kortköp. Därför tar vi bort möjligheten att manuellt knappa in ett kortnummer där uppenbart behov inte finns.
- Även vid låga belopp där kunden blippar kan PIN-kod, eller Chip och PIN, behövas.
Diners International och Discover
Från i höst kommer Swedbank Pay att hantera din försäljning med Dinerskort.* Detta innebär att ditt inlösenavtal då också kommer att inkludera Diners. utöver Visa och Mastercard.
-
Såhär påverkas du som kund
- Försäljningen med Diners betalas ut tillsammans med din övriga försäljning via Swedbank.
- Serviceavgiften för Diners är densamma som du har idag för din försäljning med Mastercard.
- Serviceavgiften för Diners aviseras som idag för Mastercard och Visa och du belastas dessa varje månad tillsammans med dina övriga kortbetalningar.
- Du kan se försäljningen med Diners i Merchant Portal, tillsammans med dina övriga kortbetalningar.
-
Vad behöver du som kund göra?
Du behöver inte göra någonting, Diners kommer automatiskt att ingå i ditt kortinlösenavtal.
Har du frågor?
Vill du ha hjälp med att förstå hur de nya reglerna påverkar din verksamhet får du gärna höra av dig till oss på genom vår support eller telefon 08-411 10 80.