Minska risken för bedrägerier i din butik

Om du driver en butik så finns det alltid en viss risk för att du kan utsättas för bedrägliga kortköp. Här hittar du råd om vad du kan göra för att minimera den risken.
Hur går kortbedrägerier till?
Bedrägliga kortköp kan ske på flera olika sätt, men det vanligaste är att en bedragare använder ett kort som inte tillhör dem utan är stulet, kopierat eller införskaffat på annat olagligt vis. Innan kortets riktiga ägare hinner upptäcka att kortet saknas och spärrar det kan en bedragare redan ha spenderat mängder av pengar.
Bedragaren kan sedan också försöka lämna tillbaka varorna mot retur i kontanter eller till ett annat kort.
I en butik kan det vara svårt att veta om personen som håller i kortet är den riktiga ägaren eller en bedragare. Här har vi samlat tips som hjälper dig upptäcka försök till bedrägliga kortköp.
Vad kan du göra för att hindra bedrägerier?
Du som driver butik bör tänka på att:
-
kortet behöver läsas av i en kortterminal (verifieras med PIN eller CDCVM), därför behöver kortinnehavaren och kortet fysiskt vara på plats vid ett köp. CDCVM är en verifieringsmetod för kortinnehavaren där fingeravtrycksläsare eller kameran används för att bekräftar kortinnehavarens identitet
-
ett köp som går igenom i terminalen inte är en garanti för att betalningen görs av kortinnehavaren, utan endast är en kontroll av att kortet är giltigt.
- kontrollera att namnteckningen på kort, legitimation och signaturkvitto stämmer överens i de fall avrundning används (exempelvis med kort som är utgivna utanför EU/EES).
-
i de fall som signaturköp godkänns (exempelvis med kort som är utgivna utanför EU/EES) behöver du kontrollera att kortnumret stämmer överens med de synliga delarna av kortnumret på signaturkvittot.
-
vara misstänksam mot kort och ID-handlingar som ser konstiga ut eller som ser ut att ha ändrats eller skadats.
-
vara extra uppmärksam vid stora transaktionsbelopp.
-
ett köp som går igenom i terminalen endast betyder att kortutgivaren har reserverat beloppet på kortkontot.
-
returer alltid ska göras till det kortnummer som användes vid köpet
-
aldrig ta betalt för varor/tjänster som du vanligtvis inte säljer, till exempel kan du inte sälja din bil och ta betalt för denna med kort i terminalen på din restaurang.
-
alltid spara en kopia av köpnotan enligt anvisningar i ditt avtal med oss. Vi kan efterfråga kopior av dem upp till 18 månader efter att köpet har ägt rum.
Om du har ett avtal för kortinlösen med oss så hittar du mer information i
avtalets villkor och föreskrifter.

Har du frågor?
Vill du ha hjälp eller har du frågor får du gärna höra av dig till oss på genom vår support eller telefon 08-411 10 80.