Var uppmärksam på falska sms
Just nu cirkulerar det falska sms om lån och andra finansiella tjänster från Swedbank Pay. Här kommer några tips på hur du ska tänka för att skydda dig mot nätfiske och vad du kan göra om du blir utsatt för ett bedrägeriförsök.
Vi på Swedbank Pay vill påminna dig om att vara extra försiktig just nu. Falska sms som ser ut att komma från oss cirkulerar, och bedragare försöker lura till sig känslig information eller pengar. Det är viktigt att du vet hur du skyddar dig mot nätfiske och andra bedrägeriförsök.
Så skyddar du dig mot nätfiske (phishing)
- Tänk till innan du klickar på länkar eller laddar ned något.
- Lämna aldrig ut personlig information, så som koder eller lösenord. Vi kommer aldrig fråga efter den typen av information i våra samtal med kunder.
- Kontrollera och läs alltid texten som visas innan du loggar in eller godkänner något med BankID.
- Använd inte Mobilt BankID på uppmaning av någon annan.
Har du fått ett falskt sms?
Hjälp oss gärna genom att vidarebefordra misstänkta falska sms till nummer 7726 – ett gemensamt nummer som fungerar för alla som har ett abonnemang eller simkort hos svenska telekomoperatörer.
Så här vidarebefordrar du sms:
På iPhone: Tryck på meddelandet och håll in, välj "Mer" i menyn som dyker upp och klicka sen på pilen i nedre högra hörnet för att vidarebefordra. Du kan också kopiera texten och skicka vidare den i ett sms.
På Android-mobil: Gå in på sms:et, klickar på de tre prickarna i övre högra hörnet och väljer vidarebefordra i ett nytt sms.
Mer information hittar du på Svårlurad.se
Svårlurad är ett bankgemensamt initiativ från Sveriges banker och Svenska Bankföreningen med syftet att motverka organiserad bedrägeribrottslighet som blivit ett allvarligt samhällsproblem. Läs mer genom att klicka här.