Välj rätt betalsätt för din bransch
I dagens snabbt föränderliga betalningslandskap är det viktigare än någonsin att välja rätt betallösningar för ditt företag. Jimmy Hultenberger, Head of Offering på Swedbank Pay, delar med sig av sina insikter för att ge dig en djupare förståelse för de populäraste betalsätten i Norden, hur de varierar mellan branscher och vad man bör tänka på vid val av betallösning och leverantör.
"Det är viktigt att titta på vilka specifika krav och behov som finns i just din bransch utifrån de kundresor som kan definieras."
Vilka är de populäraste betalsätten i Norden och hur skiljer de sig mellan olika branscher?
– I Norden ser vi fortsatt att kortbetalningar är det dominerande sättet att betala både i butik och i digitala kanaler jämfört med övriga Europa där kontanter fortfarande spelar en viktig roll. För sju år sedan tog kortbetalningar ett rejält steg in i digitaliseringen då både Apple och Samsung lanserade sina Pay-funktioner i Norden där de fysiska korten kunde lagras digitalt och telefonen användes för att genomföra köpet och efter detta har fler aktörer följt i deras fotspår.
Som alternativ till traditionella och enhetsbaserade kortbetalningar har vi i Norden utvecklat egna digitala betalsätt där Swish (Sverige), Vipps (Norge) och Mobile Pay (Danmark och Finland) blivit riktiga succéer där det både går att betala och föra över pengar på ett enkelt sätt. Utöver dessa typer av populära betalsätt så spelar fortfarande faktura/kredit-betalningar en viktig roll när konsumenten inte vill betala direkt vid köpet.
Även om alla de populära betalsätten funkar i de flesta branscher, givet att det inte föreligger specifika lag- och regelhinder (t.ex. spela på faktura/kredit), så brukar låg friktion och hög säkerhet vid själva köpet vara det som generellt sätt är styrande. Att blippa sitt fysiska kort eller sin enhet när du t.ex. köper matvaror i en butik för några hundralappar är det särklass snabbaste betalsättet till skillnad från att göra en direktbanksbetalning med personer bakom dig i kön. Men om du ska köpa en bil är det nog få som känner att ett snabbt blipp är det bästa sättet att betala, då kanske man snarare använder en direktbanksbetalning för hela eller delar av köpet.
Vilka är fördelarna med branschanpassade betallösningar? Finns det specifika egenskaper som passar bättre för vissa branscher?
– Att ha rätt betallösningar anpassade för sin bransch kan verkligen göra stor skillnad för dig som handlare. Det gäller inte bara att öka försäljningen, utan också om att göra det lättare för konsumenterna under köpresan och minska antalet avbrutna köp. Även om betalsätten kan vara desamma för olika branscher så går dessa betalsätt att justera så att de blir anpassade efter specifika behov.
Det kan till exempel handla om handlare som erbjuder olika typer av prenumerationstjänster och abonnemang där konsumenten kan lagra sitt kort vid det första köpet för återkommande betalningar eller handlare med en egen konsumentidentifiering där tvåfaktorsautentisering inte behövs vilket minskar friktionen.
Vad bör företag tänka på vid val av betallösning och betalleverantör?
– När man väljer betallösning finns det en del saker att tänka på. Det är viktigt att titta på vilka specifika krav och behov som finns i just din bransch utifrån de kundresor som kan definieras. Tekniken måste också funka smidigt och vara lätt att integrera med övriga system i din affär.
När det gäller att välja betalleverantör ska man inte bara titta på priset utan det handlar även om att få tillgång till en god support och teknisk integration samt en tydlig återrapportering av transaktioner och utbetalningar för att underlätta vid bokföring och redovisning.
Många företag upplever att det är skönt att jobba med endast en leverantör som erbjuder en bred palett av tjänster, så man slipper ha flera olika. Vi på Swedbank Pay har ett brett utbud av lösningar som är anpassade för olika branscher och vi strävar alltid efter att göra det enkelt och tryggt för våra kunder.
Kom igång med en mer anpassad betallösning
Vill du se över dina nuvarande betallösningar eller utforska nya alternativ? Kontakta oss på Swedbank Pay på 08-411 10 80 eller fyll i formuläret nedan så hjälper vi dig att hitta den perfekta lösningen för ditt företag.