Tennstopet: En ikonisk destination för mat och dryck i Stockholm
Ända sedan 1876 har Tennstopet varit en samlingsplats för både gamla och unga i Stockholm med målet att erbjuda genuin husmanskost i en avslappnad miljö. Nu berättar en av ägarna, Christian Olsson, om Tennstopets rika historia, stamgäster och hur Swedbank Pay bidrar till en säkrad betalupplevelse för deras gäster.
"Vi fick bra hjälp att driva igenom förändringar och ni har varit väldigt behjälpliga hela vägen. Jag skulle absolut rekommendera Swedbank Pay!"
En anrik historia fortsätter
Med stammisar som Vilhelm Moberg och Cornelis Vreeswijk har Tennstopet varit en central del av Stockholms restaurangscen och kulturliv sedan 1867.
Ursprungligen kallades kaféet Schweizeriet och låg i gamla Klarakvarteren i Stockholm, men fick sedermera namnet Tennstopet efter tenngjutarsläkten Santesson som var ägare och inredde lokalerna med tennfigurer.
Tennstopet erbjuder en trygg och välkomnande miljö där gäster kan njuta av god mat utan att känna press att beställa dyra drycker. "Här kan man lika gärna avnjuta ett gott glas vin som en kall stor stark utan att vi gör skillnad," säger Christian Olsson, en av Tennstopets ägare.
Det är denna avslappnade atmosfär som har gjort Tennstopet till en favorit bland både gamla och unga. Christian har tillsammans med partners varit de nuvarande ägarna sedan 2012, men har haft siktet inställt på den anrika krogen sedan lång tid tillbaka. "Vi brukade faktiskt skoja om att köpa stället redan 1999 med dåvarande ägaren. När möjligheten till slut dök upp, tog vi chansen."
Christian är en av delägarna till Stockholm Krogbolag och har tidigare drivit bland andra Vassa Eggen, ett framgångsrikt steakhouse i Stockholm.
När beskedet kom att det var det bolaget som köpt upp Tennstopet blev det därför genast oroligt i branschen och bland stamgästerna. "Folk tänkte att ’nu blir det steakhouse av Tennstopet’ och höll på att gå i taket," skrattar Christian.
Tennstopets lockelse
Men sedan 2012 har endast varsamma renoveringar genomförts för att bevara restaurangens unika charm. Tennstopet fortsatte att erbjuda autentisk husmanskost som fläsk med löksås – allt till överkomliga priser med en genuin känsla.
På menyn står som vanligt klassisk, rustik och autentisk husmanskost, alltid varsamt framtagen i enlighet med säsongens råvaror. "Nästan alla våra råvaror är svenska, och vi vårdar våra relationer med lokala producenter," förklarar Christian.
Traditioner vårdas också och är mycket uppskattade inslag av stamgäster; med favoriter så som Surströmmingspremiären, Vårkråka och Mårten Gås, där alla förbokningar säljer slut långt i förväg.
Tillsammans har de lyckats öka omsättningen sedan de tog över, mycket tack vare den lojala kundbasen som stoltserar med att vara stammisar på Tennstopet. "Folk vill kunna säga att de är stammisar på Tennstopet, även om de inte är det," skrattar ägaren.
En säkrad betalupplevelse med Swedbank Pay
När det kommer till betalningar är användarvänlighet och pålitlighet de viktigaste faktorerna för Tennstopet. "Det är viktigt att betallösningen alltid fungerar och att den är enkel att använda," säger Christian.
Något som Swedbank Pay spelar en stor roll i att säkerställa. Swedbank Pay är marknadsledande på kortinlösen i Sverige och hanterar tre miljarder transaktioner varje år, vilket garanterar en säker och effektiv betallösning för Tennstopet.
Utöver kortinlösen har Swedbank Pay också hjälpt till med kommunikationen med kassaleverantörer för att säkerställa en smidig funktionalitet. "Vi fick bra hjälp att driva igenom förändringar och ni har varit väldigt behjälpliga hela vägen. Jag skulle absolut rekommendera Swedbank Pay till andra restauranger!"
Med sin rika historia, dedikerade kundbas och innovativa betallösningar fortsätter Tennstopet att vara en älskad institution i Stockholm – allt med säkrade betalningar från Swedbank Pay.
Vill du veta hur vi kan hjälpa dig ta betalt?
Kontakta oss på 08-411 10 80 eller fyll i formuläret nedan så hjälper vi dig att komma igång.