Så vill vi betala 2022
Bland antigentester och termometrar, båtar i suezkanalen och restriktioner som försvann – kom tillbaka och försvann igen - har ännu ett pandemipräglat år passerat. Vi har sett nya köpvanor etablera sig och hur e-handeln fortsätter sin uppåtgående kurva. Men hur blev egentligen 2021? Och vad tar vi med oss in i 2022?
Nytt år och nya vanor som är här för att stanna
Det kommer kanske inte som en överraskning att vi för varje år blir fler som letar oss ut på digitala plattformar, oavsett åldersgrupp. Pandemin har minst sagt utmanat våra beteenden och köpvanor och även om den fysiska handeln fortfarande dominerar, har en stor del av svenskarna skiftat till att göra sina inköp online.
Fler har kunnat köpa allt från medicin till mat online istället för att behöva besöka fysiska butiker. Och nu när vi börjar anpassa oss till vår nya vardag väljer många att fortsätta handla online trots lättade restriktioner. Man har helt enkelt upptäckt att det är ett bekvämt sätt att handla på och att man fått tillgång till större utbud. Ett skifte som också syns på e-handelns procentuella tillväxt sedan 2020.
Något som också tåls att nämna är den konkurrenskraft som faktiskt finns i den fysiska handeln.
Som ett resultat av att vi börjar öppna upp våra samhällen igen visar rapporter att butikerna tar tillbaka andelar från e-handeln. Inte minst är julhandeln ett exempel på det, där e-handeln tappade 6 procentenheter av den totala handeln 2021.
Kortbetalningar i täten och fler Swish-användare
Samtidigt som vi börjar återgå till en vardag med corona verkar handeln följa efter. Istället för covid-effekt börjar vi se hur säsongsbaserade mönster letar sig tillbaka.
Något som däremot hållit sig hela tiden är köp med kort, som fortsätter vara det vanligaste betalsättet. Och kanske inte helt oväntat, fortsätter förekomsten av kontaktlösa betalningar öka i samma takt som våra terminaler och mobila enheter utvecklas. För idag används ju inte bara Near Field Communication (NFC) teknologi i våra fysiska kort, det finns också i våra telefoner och smartklockor.
Swish har också tagit större plats under pandemins framfart. Framförallt syns en ökning bland äldre som kunnat stanna hemma i större utsträckning och swisha nära och kära som hjälpt till med olika inköp. En annan anledning till att användningen har ökat tros också bero på att allt fler handlare väljer att kunna ta emot Swish-betalningar.
Fler valmöjligheter oavsett kanal
Som ett led i utvecklingen ser vi hur verksamheter alltmer börjar anpassa sig till våra nya beteenden med nya innovativa lösningar där konsumenten alltid står i centrum.
Vi har tidigare nämnt hur pandemin utmanat våra vanor på flera sätt. Men hur kan vi dra nytta utav dessa insikter?
Som det ser ut idag är kort det vanligaste betalsättet i den fysiska butiken. Samtidigt är vi medvetna om att vi använder oss av långt fler betalsätt än så till vardags och när vi handlar online.
Det brukar ungefär se ut så här:
- Betalning med kort
- Swish
- Banköverföring
- Faktura
Visste du att det faktiskt är fullt möjligt att erbjuda alla dessa betalsätt även om du har en butik?
Med hjälp av en Android betalterminal kan du alltså ge dina kunder samma valmöjlighet som de hade haft om de handlade från din webbshop. Något som både förbättrar köpupplevelsen och ökar andelen avslutade köp.
Våra samhällen utvecklas snabbt och med det även våra köpbeteenden. Just nu gör QR-teknik stora framsteg i Norden, vilket vi valt att ta med oss när vi utvecklar våra Android-baserade betalterminaler. Kort och gott för att du ska kunna ta betalt med mobila plånböcker (bland annat Swish) och erbjuda dina kunder att betala senare, även i din butik.
Vill du skapa sömlösa upplevelser för dina kunder, oavsett varifrån de handlar?
Vi hjälper dig! Hör av dig till oss på 08-411 10 80 eller fyll i formuläret här nedan.
Du kan också läsa mer om våra terminaler här.