Optimerad köpupplevelse: rollen av UX-design i betalterminalmjukvara
Har du tänkt på att betalterminaler är en central del av dagligvaruhandel, restauranger, butiker och andra affärsverksamheter? En väldesignad betalterminal kan inte bara förbättra köpupplevelsen för kunderna, utan också hjälpa handlare att effektivisera sina transaktioner och öka sin lönsamhet. Vi är därför extra glada över den uppdaterade och förbättrade mjukvaran i våra senaste betalterminaler. Läs mer om hur den kan hjälpa dig och dina kunder.
Förbättrad kundupplevelse genom optimerad UX-design
En positiv och smidig köpupplevelse är avgörande för att locka och behålla kunder. Här spelar UX-design en central roll genom att skapa intuitiva, användarvänliga och estetiskt tilltalande gränssnitt för betalterminaler.
Orhoy Rhawi, UX-designer, Swedbank PayMjukvaran är en otroligt stor del av upplevelsen och har stor påverkan. Ett bra interface kan öka konverteringen och på samma sätt kan ett dåligt stjälpa, förvirra och försvåra.
Orhoy Rhawi är UX-designer hos oss på Swedbank Pay och en av hjärnorna bakom den uppdaterade mjukvaran till betalterminalerna PAX A920 Pro och PAX A30.
Genom att minska komplexiteten och göra processen att slutföra en transaktion enkel och snabb, kan mjukvaran bidra till både nöjdare kunder och handlare.
"Funktionen kommer alltid först, men sedan vill man ju att det ska vara trevligt och behagligt också och kunden ska känna sig nöjd efter sitt köp" säger Orhoy.
Ny design baseras på insamlad data och kundintervjuer
Men hur vet man vilken design som fungerar och faktiskt hjälper kunderna? Orhoy och hans team använder sig av kunskapen som kommer med rollen som UX-designer, den egna erfarenheten av att själv vara kund i butik och på restaurang, men också den data som framkommer vid tester.
"Vi har gjort många användartester med betalterminalen där vi har betraktat hur folk har hanterat den. Vi har också skickat digitala prototyper som folk har fått klicka sig igenom och som har genererat data" berättar Orhoy.
På så vis har de kunnat se om funktionerna i betalterminalen används som förväntat. Testerna kompletteras med intervjuer där användarna får svara på frågor, allt för att få en så komplett bild som möjligt.
Hjälpsam och funktionell design visar vägen
Resultatet har blivit en minimalistisk och funktionell design som guidar kunden genom köpprocessens alla steg. Animeringar är ett nytt inslag som används för att förbättra upplevelsen och förtydliga betalningen. APM-funktionen är en annan. Det står för Alternative Payment Methods som betyder att kunden, via en QR-kod i betalterminalen kan välja andra betalsätt än just kort och mobila betalningar. Återköp har också blivit mer flexibla och kan fortsättningsvis göras i betalterminalen även om köpet genomfördes online eller på annan plats.
En efterfrågad funktion för handlare är rapporter vid dagsavslut vilka underlättar redovisningen och dessa har nu förbättrats ytterligare.
Som leverantör till flera olika modeller av betalterminaler är det viktigt att det finns en igenkänning i mjukvaran trots att hårdvaran skiljer sig åt. Därför kan du som handlare vara lugn med att oavsett om du väljer PAX A920 Pro eller PAX A30 kommer dina kunder känna igen sig.
Uppdateringar sker automatiskt
Orhoy är noga med att poängtera att utvecklingen av mjukvaran är ett ständigt pågående arbete och att uppdateringar sker löpande.
Som handlare är det enkelt att få de senaste uppdateringarna, se bara till att hålla dig uppkopplad så sker det automatiskt (gäller modellerna PAX A920 Pro och PAX A30 som tas i bruk från den 21 augusti 2023).
"Det har varit extremt kul och väldigt givande att få vara med och utforma den här produkten, något som inte är en kortterminal utan en betalterminal" avslutar Orhoy.
Vi håller med – betalterminaler är idag en viktig del i försäljningen, mycket tack vare designen. Med fortsatt fokus på innovativ UX-design och teknologiska framsteg kommer betalterminaler sannolikt att fortsätta spela en avgörande roll i att forma framtidens detaljhandel och affärsverksamheter.
Är du intresserad av en betalterminal som kan förbättra köpupplevelsen för dina kunder?
Ring oss på 08-411 10 80 eller kontakta oss via formuläret här nedan så hjälper vi dig vidare!