Minska risken för bedrägerier på din e-handel
Om du driver en e-handel så finns det alltid en viss risk för att du kan utsättas för falska beställningar och andra typer av bedrägerier. Här hittar du tips på vad du kan göra för att minimera den risken och hålla din e-handel så säker som möjligt.
Lär dig känna igen bedrägerier
Det viktigaste skyddet mot bedrägerier online är säkerhetsprotokoll som 3D Secure, men även om du har det på plats så kan bedragare hitta sätt att ta sig förbi dem. Därför behöver du även själv vara vaksam och använda något av de varningssystem som din betalningslösning erbjuder. Dessa system ger dig möjlighet till en automatiserad övervakning som anpassas till din verksamhet.
Var även själv extra uppmärksam om:
- orderbeloppet är onormalt högt
- en order innehåller flera exemplar av samma vara
- flera ordrar med samma typ av vara inkommer under kortare period
- ett godkänt köp kommer efter flera nekade försök till köp på samma belopp
- samma IP-adress används vid flera beställningar under en kortare period
- samma leveransadress återkommer med olika namn-, telefon- eller e-postuppgifter
- boxadress, c/o adress eller poste restante är angiven som leveransadress.
Vad gör jag om jag misstänker bedrägeri?
Om du misstänker att du blir utsatt för bedrägliga beställningar bör du i första hand:
- kontrollera kundens namn- och adressuppgifter via en tjänst för nummer- och adressupplysning, eller
- skicka en förfrågan till leveransadressen som kunden ska bekräfta innan varan levereras.
Om du fortfarande är misstänksam bör du göra en extra kontroll innan beställningen bekräftas. Har du Swedbank Pay som din betalväxel behöver du kontakta oss med uppgift om:
- Kundnummer eller organisationsnummer
- Köpbelopp
- Köpdatum
- Klockslag
- Köparens namn och adress
Uppgifterna skickar du till vår support. Förfrågan besvaras inom två arbetsdagar.
Stoppa leveransen
Om du efter kontroll bedömer att en order är bedräglig ska du inte leverera. Om kortköpet redan är genomfört måste en retur göras på köpbeloppet. Tänk på att en retur alltid ska göras till samma kort som ursprungsköpet är gjort med.
Har du frågor?
Vill du ha hjälp eller har du frågor får du gärna höra av dig till oss på genom vår support eller telefon 08-411 10 80.