Checklista inför Black Week – hur du ger kunderna det lilla extra
Visste du att Black Friday alltid infaller dagen efter Thanksgiving, som i sin tur alltid är den fjärde torsdagen i november? Det betyder att Black Friday i år sker den 24 november och att Black Week – en vecka av deals, erbjudanden och shopping – inleds redan måndagen den 20 november. Vi hjälper dig bli redo för en av årets stora shoppingveckor med denna checklista över saker att tänka på.
1. Testa kundupplevelsen från start till slut
Black Week är en shoppingintensiv vecka i sig, men den är även startskottet för en längre shoppingperiod som sträcker sig ända fram till mellandagarna. Det sista du vill upptäcka när handelsyran tar fart på riktigt är att något viktigt steg i kundens upplevelse inte fungerar.
Om du har en fysisk butik, se till att alla betalterminaler är laddade och redo. Be en vän som inte brukar vara i butiken att komma förbi och med nya ögon se hur butiken är inredd och hur produkterna är utplacerade. Målet är att göra det så enkelt som möjligt för dina kunder att hitta det de söker och betala utan krångel.
Om du har en webbshop, testa att hitta en produkt och köpa den. Går allting smidigt eller behöver något på hemsidan göras annorlunda? Ju enklare upplevelse, desto större sannolikhet att kunderna tar sig hela vägen igenom när shoppingsäsongen startar.
2. Var tydlig med dina öppettider
Har du öppet extra länge på Black Friday? Eller är butiken stängd någon av dagarna under Black Week? Oavsett om det handlar om avvikelser från vanliga öppettider eller inte, så är det viktigt att du kommunicerar till existerande och potentiella kunder vad som gäller under Black Week.
Många är nämligen på jakt efter deals på flera håll. De behöver kunna planera när i sitt schema de kan besöka just din butik.
3. Visa upp alla betalsätt du tar emot
Olika kunder har olika preferenser när det kommer till själva betalningen. För vissa är det viktigast att köpet går fort. De väljer oftast Swish eller kort i kassan. Andra vill gärna få hem sina varor innan de betalar, även när de handlar online. För dem är kanske faktura det vanligaste betalsättet.
När Black Week är i full rulle och kunderna bara vill få shoppingen gjord finns det risk för att de lämnar en butik snabbare om den inte accepterar deras föredragna betalsätt. Det är därför viktigt att du tydlig visar upp alla betalsätt som du tar emot, både online och i butiken. Både för att snabbt signalera för besökare att de kan betala på det sätt som passar dem och för att öka chansen att fler kunder väljer att handla från dig.
Har du en betallösning via oss så ingår givetvis alla de populära betalsätten.
4. Tydliggör öppet köp och bytesregler
En stor andel av det som handlas under Black Week blir presenter till någon annan. Med andra ord finns en risk för att vissa produkter kommer att återlämnas eller bytas ut till något annat. Dina kunder kommer vilja veta vad som gäller kring öppet köp och bytesrätt för produkterna de köper hos dig på rea.
Se till att vara tydlig kring hur länge produkter kan lämnas tillbaka och vilka villkor som gäller för byten. Det kommer att underlätta för dina kunder och få dem att handla hos dig med trygghet.
5. Ge kunderna en anledning att komma tillbaka
En del av nöjet under Black Week är för många just att hitta de bästa erbjudandena dag för dag. Därför kan det vara fördelaktigt att sprida ut dina aktiviteter och rabatter över veckan.
Erbjud rea på en produkt eller grupp av produkter per dag. Skicka med en liten present, olika varje dag, när kunderna handlar över en viss summa. Bygg upp spänningen under veckan genom att göra dina erbjudanden bättre och bättre dag för dag.
Det finns många sätt att ge kunderna en roligare upplevelse – och en snackis – än att bara slänga ut alla erbjudanden på en gång.
6. Kommunicera överallt
Det allra viktigaste du behöver komma ihåg att göra är givetvis att informera dina kunder om allt som gäller för din butik under Black Week.
Dela butikens öppettider, bytesrätt och erbjudanden på alla platser där du kommunicerar med dina kunder – sociala medier, din hemsida, i butiken och andra kanaler.
Utökade öppettider under Black Friday
Vi hoppas att du får en lyckad Black Week! Skulle du behöva vår hjälp på vägen så når du oss alltid på 08-411 10 80. Fredagen den 24 november har vår tekniska support öppet till kl.20:00.