Blippa och åk – så har kortbetalningar förändrat resandet med SL
Sedan pandemin har resvanorna i Stockholm förändrats dramatiskt med fler som arbetar hemifrån och en ökad försäljning av enkelbiljetter via betalkort. Vi intervjuar Charlotte Modig, affärsutvecklare på SL, om hur de nya möjligheterna förändrat resandet i Stockholm och varför betalkortet blivit det föredragna betalsättet att resa på i Stockholm för hemarbetaren.
"Tillsammans med Swedbank Pay tog vi fram en unik lösning som fungerar väldigt bra."
Sedan 2021 har resenärer i Stockholm kunnat betala för sina resor i kollektivtrafiken genom att enkelt blippa sitt betalkort direkt i läsaren. En lösning som visat sig vara idealisk i ett Stockholm med en ny typ av resenär: hemarbetaren.
"Efter pandemin har vi sett att allt fler väljer att resa med enkelbiljett. Många stockholmare arbetar nu hemifrån flera dagar i veckan och väljer därför bort 30-dagarsbiljetten", berättar Charlotte Modig, affärsutvecklare på SL.
"Vi ser gärna att fler går tillbaka till 30-dagarsbiljetten som ju ger en stor frihet i ett obegränsat resande, men vi är glada för att vi kan erbjuda ett så enkelt sätt att resa med enkelbiljett som det är med betalkort.”
En smidig lösning för det nya normala
Tjänsten bygger tekniskt på ett nytt sätt att ta betalt med kort som är speciellt framtaget för kollektivtrafiken. Du som resenär betalar endast för varje enskild resa och det är först efter dagens slut som antalet resor räknas ut och beloppet skickas till din bank. SL har ingen kännedom om kortnummer eller namn på resenären och man behöver inte registrera sig i förväg.
Hela proceduren kräver snabba kontroller och ska fungera oavsett om du blippar ett fysiskt kort eller via en digital plånbok. Något som möjliggörs tack vare Swedbank Pays kortinlösen.
”Hela projektet med kortbetalningar direkt i läsaren var ett väldigt utmanande projekt med stor komplexitet. Tillsammans med Swedbank Pay tog vi fram en unik lösning som fungerar väldigt bra”, säger Charlotte.
Utvecklingen av de kortregelverk som tjänsten bygger på startades i London inför OS 2012, då man ville göra det enklare för besökare att resa kollektivt. Nu är det många stora städer över hela jorden som lanserat tjänsten och allt fler svenska kollektivtrafikbolag gör det också.
”Folk har uppfattningen att det är svårt att hänga med i exakt hur man ska betala för en kollektiv resa. Med kortbetalningar har vi inte längre den problematiken”, säger Charlotte.
En positiv respons från resenärerna
Att spontant kunna starta sin resa med kollektivtrafiken genom att blippa sitt betalkort har gjort vardagen mycket smidigare för många och responsen från stockholmarna har varit väldigt positiv. Idag säljs ca 150 000 enkelbiljetter per dag genom tjänsten och Charlotte hoppas att fler upptäcker möjligheten.
"Stockholmarna uppskattar verkligen enkelheten i att kunna blippa sitt betalkort. Många resenärer säger att resa med betalkort är det bästa som hänt på SL", säger Charlotte. "Nu hoppas vi också att fler turister förstår hur enkelt det är att resa med kollektivtrafik i Stockholm”.
Ett klimatsmart val i Stockholm
För resenärerna har det också blivit enklare att välja kollektivtrafiken framför andra transportmedel, vilket i sin tur bidrar till minskade koldioxidutsläpp. "Det betyder att fler struntar i taxin eller bilen och använder kollektivtrafiken för sina vardagliga resor", säger Charlotte. "Det har verkligen en positiv effekt på både miljön och trafiksituationen i staden.”
På SL arbetas det kontinuerligt med att göra det enklare att resa, med målet att skapa en ännu bättre och mer tillgänglig kollektivtrafik för alla.
"Vårt uppdrag är att öka resandet i kollektivtrafiken och vi tittar kontinuerligt på vilka nya tjänster vi behöver lansera för att få fler att resa med oss.”
"Vi vill att kollektivtrafiken ska vara det självklara valet för alla stockholmare. Det är klimatsmart att resa med oss och det ska vara enkelt och smidigt att köpa biljett”, avslutar Charlotte.
Hur kan kan vi hjälpa dig?
Vill du veta hur vi kan hjälpa till att ta dina betalningar till nästa nivå? Fyll i formuläret nedan eller kontakta oss på 08-411 10 80 så hjälper vi dig.