A–Ö: Nyttiga begrepp att känna till i betalvärlden
Det är lätt hänt att man ibland använder ord och uttryck som är vanliga och välkända i den bransch man jobbar i, men som många andra knappt känner till. Vad är egentligen kortinlösen? Hur använder man en betalväxel? Vi går igenom några nyttiga begrepp att känna till inom betalningar online och i butik!
En ordlista för dig som tar betalt
Vi finns till för att hjälpa dig som handlare att ta betalt av dina kunder – oavsett om du möter dem online eller i en fysisk butik eller restaurang. En viktig del av det arbetet är att hjälpa både dig och dina kunder förstå hur betalningar går till, varför det kan vara bra att tydliggöra vad de olika orden och fraserna som ofta används betyder.
Låt oss därför gå igenom några vanliga och viktiga termer inom betalningsvärlden.
- Authorization, Capture & Reversal
Inom e-handel används dessa tre ord för att beskriva vilket stadie en transaktion är i, och du som har använt vår Merchant Portal har antagligen redan stött på dem.
Authorization innebär att transaktionen har godkänts av kortutgivaren, det vill säga att kunden har tillräckligt med utrymme på kortkontot för att genomföra köpet, men att köpet ännu inte är fullbordat. I regel sker det en reservation på kundens konto i detta skede.
Capture innebär att transaktionen genomförs och att pengarna förs över. Reversal innebär att transaktionen ångrats helt eller delvis, till exempel vid en retur.
- APM (Alternative Payment Methods)
Med våra moderna betalterminaler kan dina kunder enkelt välja alternativa betalsätt – alltså andra betalsätt än kort – direkt via terminalens pekskärm. Det kan bland annat vara betalning via Swish eller faktura. Vi kallar den här praktiska tjänsten för APM.
- Betalsätt
Betalsätt är de olika metoderna kunden betalar med – till exempel kort, Swish, faktura eller delbetalningskonto. Ju fler betalsätt du erbjuder dina kunder, desto större är chansen att något passar dem och därmed att det blir ett sälj. Du kan läsa mer om våra betalsätt online här.
- Betalterminal
En betalterminal är en maskin som används vid betalning i butik eller restaurang. Vanligast är att kunden betalar med kort eller en smart enhet via kontaktfri betalning. I en butik stöter du ofta på en stationär betalterminal som kan vara knuten till ett kassasystem eller fungera helt fristående, medan du på restaurang ofta ser bärbara modeller. Betalterminaler kallas ibland även kortterminaler eller POS-terminaler (Point-of-Sale). Du kan ta del av mer av våra paket för betalterminaler här.
- Debetkort & kreditkort
Ett debetkort är kopplat till kundens bankkonto och kan enbart användas att betala med om det finns tillräckligt med pengar på bankkontot för köpet, detta kallas också för ”bankkort”. Ett kreditkort använder däremot ett kreditutrymme från en bank eller annan kreditgivare som sedan betalas tillbaka, ofta via en faktura i slutet av månaden. Här är det kortets kreditgräns, det vill säga hur mycket pengar kunden är beviljad för, som avgör om transaktionen accepteras eller inte.
- Kortinlösen
I enkla ordalag kan man säga att kortinlösen är processen som omvandlar din kunds kortköp till pengar på ditt konto – alltså inlösen av en korttransaktion. I bakgrunden sker däremot en hel del säkerhetskontroller och informationsutbyten som tillsammans skapar ett tryggt, snabbt och enkelt köp för både dig och dina kunder.
- PSP, betaltjänstleverantör & betalväxel
En betaltjänstleverantör är, precis som det låter, en leverantör av betaltjänster – till exempel Swedbank Pay, som levererar betaltjänster till dig som handlare så att du kan ta betalt av dina kunder. PSP står för Payment Service Provider och är den motsvarande engelska termen. Ordet betalväxel används ofta synonymt med betaltjänstleverantör, men kan ibland referera till själva tekniken som används för att tillhandahålla olika betaltjänster.
Saknar du något begrepp?
Eller har du andra frågor? Då är du välkommen att höra av dig till oss på 08-411 10 80.