När, var och hur vill dina kunder betala?
Dagens teknik ger oss massor av nya möjligheter när det kommer till hur vi handlar och betalar. Har du koll på när, var och hur dina kunder helst betalar?
Flexibilitet i fokus
Tack vare internet, smarta mobiler och annan modern teknologi har vi vant oss vid att göra nästan allting via våra datorer och mobiler. Betalningar är inget undantag!
Vi förväntar oss att det ska vara lika enkelt att betala oavsett om vi är i butiken, hemma på soffan, i skidliften eller framför datorn. Vi vill så klart även betala på det sätt som passar oss för stunden.
Bra för kunden, bra för dig
Nuförtiden räcker det inte att enbart erbjuda ett betalsätt i sin webshop eller butik. Många betalar med kort, men en hel del kunder föredrar andra betalsätt. Vissa väljer att betala med Swish för att slippa använda mer än sin mobil för att göra klart köpet. Andra gillar att handla först och betala i efterhand, så de väljer helst faktura eller kredit som betalsätt. Dessutom finns det många kunder som handlar på olika sätt vid olika tidpunkter, till exempel strax innan och strax efter att de har fått sin lön.
En sak är säker. Ju fler betalsätt du erbjuder dina kunder, desto färre köp kommer att avbrytas på grund av att kunderna inte kan betala så som det passar dem. Med andra ord får du fler genomförda köp genom att ge dina kunder flera betalningsalternativ.
Vad händer efter köpet?
Dagens kunder efterfrågar mer än bara enkla och flexibla betalningar. De vill också ha koll på sina köp efter själva betalningen. Det kan de få genom att logga in här på swedbankpay.se med sitt BankID. Där kan kunderna se och betala sina fakturor eller sin kredit från oss online (direkt eller via autogiro) samt hantera sina personuppgifter. Funkar självklart lika bra på mobilen som på datorn!
Vi skickar även påminnelser om fakturor och månadsavier som behöver betalas via SMS för att hjälpa kunderna komma ihåg betalningar som behöver göras – något som blivit väldigt uppskattat av våra kunder.
Vill du veta mer?
Vill du erbjuda flexibla betalsätt för att ge fler kunder möjligheten att handla från dig? Har du frågor om vad som är möjligt och vad som bäst passar din verksamhet?
Hör av dig till oss genom att ringa 08-411 10 80 eller skriva via vårt kontaktformulär så hjälper vi dig hitta de bästa lösningarna för dig!