Digital handelsplats lyfter lokalt näringsliv i Torsby
Näringslivsföreningen i Torsby ville på något sätt digitalisera lokalhandeln i den avlånga kommunen i norra Värmland, men hur? Vi träffar föreningens projektledare Andre Liljemark som berättar om initiativet och samarbetet med Swedbank Pay.
Det digitala skyltfönstret
Målet var att hjälpa lokala handlare bli mer digitala för att säkra deras verksamheter inför framtiden. Sociala medier, YouTube och flera andra idéer diskuterades men inget kändes som en fullträff berättar Andre, tills hans kollega en dag satt och shoppade på sin dator och fick en snilleblixt.
”Varför kan jag inte se utbudet i Torsby online?”
När polletten väl trillat ner gick det fort att ta fram idén. En digital handelsplats skulle skapas där lokala butiker kan visa upp och sälja sina produkter till kunder från när och fjärran.
”Ett digitalt skyltfönster” kallar Andre plattformen som även med sitt namn och sin adress – handla.itorsby.se – återspeglar det lokala fokuset.
Webshop med betallösning – check!
Tack vare goda kontakter mellan näringslivsföreningen och bolag inom teknikbranschen gick det snabbt att ta fram en bra e-handelsplattform. När det kommer till betalningslösningar var Swedbank Pay inte de första att kontaktas men enligt Andre var vi de första som hade handlarnas och kundernas bästa i åtanke.
”Vi pratade med andra aktörer också men valde Swedbank Pay eftersom vi fick känslan av att er inställning var att hjälpa folk i första hand” berättar han.
När de tekniska bitarna väl var på plats tog man kontakt med själva butikerna. Tio var med från start och det enda kravet var att de skulle ha butik i Torsby. Första året fick de vara på plattformen kostnadsfritt. Andre förklarar att föreningen ville ge så många som möjligt chansen att se om det här med e-handel är något för dem.
”Vissa butiker har kunder som inte alls handlar online” berättar han, ”men nu kan de testa att utöka sin kundkrets.”
Gott samarbete och flera vinnare
Så hur har det hela gått? Andre tvekar inte en sekund när han svarar på frågan.
”Det har gått jättebra! Samarbetet med Swedbank Pay har varit fantastiskt och både tekniken och allt annat har fungerat precis som det ska” svarar han och berättar att projektet har mottagits väl av både butiker och allmänheten i Torsby.
”Onlineförsäljningen är inte enorm, men det var inte heller syftet” fortsätter Andre och menar att plattformen gett försäljningen i butik ett uppsving. En av butikerna gjorde ett experiment för att testa detta. De la upp en produkt på den digitala handelsplatsen utan att visa upp den i butiken. Produkten sålde snart slut och alla köp gjordes i själva butiken, inte online.
Idag finns 13 butiker på plattformen och innan året är slut hoppas Andre att den siffran ligger på omkring 20. Samtidigt jobbar föreningen på att göra det enklare för butiker att ansluta sig, lägga upp sina produkter och hantera sin nya webshop.
”Vi gör ju det här för butikerna i första hand, inte för kunderna” säger Andre och fortsätter ”men att det blir bättre för kunderna kommer ju på köpet!”
Andre avrundar genom att dela med sig vad han tror var den stora nyckeln till framgång.
”Just det här med samarbetet” säger han stolt, ”alla bidrog verkligen med något bra!”
Vill du veta mer?
Andra kommuner och företag har hört av sig till både Andre i Torsby och oss på Swedbank Pay för att prata om liknande lösningar för dem. Kan en digital handelsplats vara något även för din kommun eller ditt företag? Eller har du andra frågor om betallösningar?
Hör av dig till oss på 08-411 10 80 så hjälper vi dig gärna med allt som behövs för att komma igång!