Coop banar väg för framtiden inom butiksbetalning med Scan & Pay

Ladda ner appen Scan & pay, skanna, betala – vi hjälper Coop utmana inte bara hur man betalar i en butik, utan hela tanken kring vad en butik egentligen är med sin supersmidiga app. Från butiksmiljö till kundvarvet ställs allt på prov i framtidens butik!
Ett nytt sätt att handla
”Vi kallar det att Coopa” säger Carita Weiss, chef för betalningar på Coop Sverige Digital, med glimten i ögat. Vi sitter på Coop Hagastaden, en av de första butikerna där Coops nya betalapp Scan & Pay är i fullt bruk. Sedan våren 2020 har Coop utvecklat sitt nya koncept och när vi ses under hösten kan Carita stolt berätta att 50-60% av butikens besökare använder appen.
Men vad är då Scan & Pay och hur Coopar man egentligen?
Enkelt att komma igång
Med kunden i fokus har Coop tagit fram en app som får oss att fullständigt tänka om hur vi handlar. I varje steg är målet att göra upplevelsen så smidig för kunden som möjligt, något man märker snabbt när man laddar ner appen till sin smartphone.
Så funkar det:
- Ladda ner appen Scan & Pay från AppStore eller Google Play
- Verifiera dig med ditt BankID (något konto behöver du inte skapa)
- Välj Coop-butik (du ser vilka som stödjer Scan & Pay i appen)
- Skanna dina varor med mobilens kamera (tips är att börja med påsen – som nu givetvis hittas i början av butiken – och fylla den med dina varor)
- Betala med Swish, kort eller Coop Matkonto direkt i mobilen och läs av kvittot du får i appen för att lämna butiken. Klart!
Om du är medlem hos Coop kan du även logga in för att ta del av erbjudanden och samla poäng, men inloggning är alltså inget krav. Dessutom finns en hel del andra smarta funktioner som att alla dina kvitton sparas digitalt och att du kan lämna feedback direkt i appen.
Butiken förändras
Samtidigt som kunder fått smidigare butiksbesök med Scan & Pay har även personalens vardag och butiksmiljön förändrats. Butikschef Maria Ytter berättar om skillnaden mellan att jobba på en traditionell butik och en med Scan & Pay: ”Tidigare satt personalen i kassan det mesta av dagen och skannade varor på löpande band, men nu är vi ute bland kunderna och hjälper dem hitta rätt eller delar tips på recept.”
”Dessutom blir det mycket mindre strul i kassan, för om något blir fel upptäcks det av kunden så fort de skannar varan på sin mobil” fortsätter hon och anser att transparensen som kommer med självskanning är jättebra. Personalen blir allt kunnigare om pågående kampanjer och missförstånden blir färre.
Hur har det tagits emot?
”Genom feedbackfunktionen i appen har det trillat in överväldigande positiva reaktioner från kunder” berättar Carita. Smidigheten uppskattas enormt och så gott som alla som testar appen fortsätter att använda den. Hela arbetssättet har setts över och Caritas team har lagt stort fokus på att jobba snabbt för att möta kundernas behov och fixa eventuella buggar som upptäcks redan samma dag.
Efterfrågan från andra Coop-butiker att införa Scan & Pay har varit stor efter framgångarna från Hagastaden och de andra försöksbutikerna. Under 2021 kommer många fler butiker att erbjuda tjänsten och målet är att snart rulla ut Scan & Pay i alla Coops butiker.
I samarbete med Swedbank Pay
Medan Coop har fokuserat på att göra en så smidig lösning som möjligt för sina kunder har vi på Swedbank Pay sett till att allt kring betalningen blir så smidigt som möjligt för Coop. Att möjliggöra betalning för Coops kunder är en självklar del av samarbetet. Kunden väljer själv det betalsätt som passar bäst för stunden – Swish eller kort (Visa, Mastercard och Coop Matkonto). Dessutom kan kunden spara sina kortuppgifter hos oss för att göra framtida köp smidigare.
Att kunderna kan använda samma app, oavsett vilken ansluten Coop-butik de väljer att handla och betala i, har varit en förutsättning. Samtidigt har det varit viktigt för Coop att slippa administrativt arbete när försäljningen ska redovisas från butikerna och hamna hos rätt konsumentförening. Detta har vi löst genom vår redovisningsservicetjänst.
Kort och gott samlar vi in köp för hela landets Coop-butiker, sorterar dem och skickar regelbundna utbetalningar och redovisningsfiler enligt Coops önskemål. Det sparar Coop massor med tid och resurser som de istället kan lägga på att revolutionera matvarubutiken!
Vad kommer härnäst?
Både Maria och Carita tror att det vi ser med Scan & Pay idag bara är början på den förändring som sker inom betalningar. Att skanna inköpslistor, erbjuda möjligheten att handla varifrån som helst och andra smarta tillägg till appen är några idéer som jobbas på, men ambitionerna är högre än så.
”Den fysiska och digitala världen håller på att gå ihop och vi är någonstans mittemellan dem just nu” säger Carita med ett leende som antyder att flera planer är i rullning ”och det kräver att en hel del måste ifrågasättas och tänkas om.”
Vi följer med spänning och passa på att ladda ner Scan and Pay-appen från AppStore eller Google Play
Vill du veta mer?
Hör av dig till oss på 08-411 10 80 eller via formuläret här nedan så hjälper vi dig.