Viktiga analyser i en delårsrapport
Sex månader in i räkenskapsåret kan det vara läge att ta sig en titt på hur det har gått. Även om just ditt företag inte behöver skicka in en delårsrapport kan det ändå vara bra att regelbundet analysera sin verksamhet för att utvärdera resultat och identifiera områden som kan förbättras. Viktiga siffror visar på företagets finansiella hälsa och prestation under detta halvår. I artikeln lyfter vi delar som kan vara värda att titta extra på.
Transaktionsvolym och intäkter
En av de viktigaste indikatorerna för ett företags framgång är dess transaktionsvolym och intäkter. Vid granskning av halvårsrapporten bör du noga kolla om ditt företag har ökat sin transaktionsvolym och om intäkterna har ökat i jämförelse med tidigare perioder. Detta kan indikera en ökad marknadsandel. Hur har det gått för dig? Som kund hos oss loggar du enkelt in i Merchant Portal för att få tydlig statistik över dina transaktioner över tid. Rapporterna som underlättar vid redovisning kan du prenumerera på och få direkt till din inkorg.
Finansiell information
Förutom intäkter är det så klart viktigt att ha koll på kostnader, tillgångar, skulder och eget kapital. Denna information ger en grundlig förståelse för ditt företags ekonomiska ställning. Tillväxtinitiativ påverkar resultatet med en förhoppning om att på sikt få igen investeringen. Vilka är ditt företags stora utgiftsposter och vilka inkomstbringande insatser har du gjort det senaste halvåret? Balansräkningen, resultaträkningen och kassaflödesanalysen behöver inte vara lika ingående som vid en årsredovisning men är ändå bra att sammanställa.
Kundanalys och marknadsföring
En annan viktig faktor är förmågan att locka till sig nya kunder och samtidigt behålla befintliga. Om du har får fram positiva siffror under det senaste halvåret kan det vara resultatet av en lyckad kampanj, ett lojalitetsprogram eller annan kundkommunikation som har verkat under längre tid. Om du ser en vikande trend kan det vara läge att analysera din kundstock. Vilka produkter föredrar de, när på dygnet/månaden/året vill de handla, vilka betalsätt föredrar de och vilka belopp handlar de oftast för? Anpassa din verksamhet efter svaren du får fram och justerar ditt budskap och erbjudanden efter dina kunder.
När det kommer till marknadsföring behöver du titta på både långsiktiga och kortsiktiga effekter och framgångar. Ha tålamod, särskilt om du har startat eller lanserat något nytt på marknaden.
Konkurrensanalys och marknadstrender
De flesta branscher påverkas av rådande trender och utveckling. Det kan vara allt från tekniska framsteg till inflation eller en pandemi som förändrar människors köpbeteenden. Ett exempel är betalsättens förändring över tid; kontanthanteringen minskar och vi ser en tydlig ökning av mobila betalningar och digitala plånböcker. Hur har ditt företag följt med i utvecklingen i din bransch och hur ser det ut för dina konkurrenter? Behöver du komplettera ditt utbud eller kanske anpassa var, när och hur du kan ta betalt av dina kunder?
Strategi
Den samlade analysen av punkterna ovan skapar grunden för ditt företags strategi. Du bör ha fått klarhet i framgångsfaktorerna, men också i de risker som du behöver ta höjd för. En justering av befintlig strategi kanske är nödvändig eller så får du i och med delårsrapporten bevis på att din verksamhet håller rätt kurs. Oavsett finns vi här när du vill hitta den bästa strategin för att kunna ta betalt av dina kunder.
Fyll i formuläret nedan eller ring oss på 08-411 10 80 om du vill prata betallösningar med oss.