Varför måste kunder slå in koden även vid låga belopp?
Nya säkerhetskrav från kortutgivare orsakar avbrutna köp för handlare med äldre kortterminaler. Genom att uppgradera till en modern betalterminal slipper du strul och kan garantera en smidig betalupplevelse för dina kunder.
”Medges ej, kontakta kortutgivare”. Ett felmeddelande och avbrott i köpupplevelsen du som handlare med äldre kortterminal säkert stött på vid en kontaktlös betalning. Det hela beror på pin-verifiering även vid låga belopp, ett säkerhetskrav vid kontaktlösa betalningar från kortutgivarna Visa och Mastercard som baseras på PSD2-regelverket.
Kravet innebär att efter en kund genomfört 4-5 kontaktlösa köp med belopp under gränsen för pin-verifiering så måste kunden slå in sin kod, oavsett storleken på beloppet. Detta för att garantera en stark kundautentisering och förhindra användningen av stulna kort.
Lösningen: uppgradera till modern betalterminal
Kravet ställer dock till det för många handlare med äldre kortterminaler, då äldre kortterminaler inte känner till responskoden om pin-verifieringen som skickas till terminalen, utan i stället ger just det ovan nämnda felmeddelandet. Ett avbrott i köpupplevelsen som inte bara irriterar handlare och kunder, utan även skapar köer i butiker.
Genom att uppgradera till en nyare betalterminal kan du som handlare både säkerställa att du uppfyller de senaste tekniska kraven – inklusive pin-verifiering – och dessutom förbättra dina kunders betalupplevelse genom att slippa avbrutna köp.
Tre anledningar att uppgradera din kortterminal idag
1. Inga avbrott i köpupplevelsen
En sömlös och effektiv köpprocess uppskattas lika mycket av dig som dina kunder. Moderna terminaler, så som vår PAX A920PRO, är utformade för att klara av de nyaste säkerhetscertifieringarna, inklusive pin-verifiering. Detta minimerar risken för transaktionsfel och eliminerar risken för att inte uppfylla dessa krav.
2. Garanterad service och support
Äldre terminaler har ofta utgångna serviceavtal, vilket lämnar företag utan nödvändig teknisk support och underhåll. En uppgradering till en ny terminal säkerställer att du har tillgång till pågående support och serviceavtal, vilket minimerar driftstopp, maximerar terminalens livslängd och garanterar i förlängningen att du kan erbjuda dina kunder säkra betalsätt.
3. Förberedd för framtidens betalsätt
Genom att uppgradera till en modern terminal säkerställer du att ditt företag kan hantera ett brett utbud av betalningsmetoder, inklusive de senaste mobila och kontaktlösa alternativen, vilket förbereder dig för framtida innovationer inom betalningar.
Vill du veta mer?
Vill du ha hjälp med att uppgradera din nuvarande kortterminal? Kontakta oss i nedan formulär eller ring oss på 08-411 10 80 så hjälper vi dig att komma igång.