PayEx Dataskyddsinformation

Du (hädanefter ”du”, ”Kund” eller ”den registrerade”) ska alltid känna dig trygg när du lämnar dina personuppgifter till Swedbank Pay. Vi gör allt vi kan för att skydda dem, förhindra att obehöriga kan komma åt dem, tillse att de är korrekta, bara behandlas för de ändamål för vilka uppgifterna har samlats in och rensas när de inte längre behöver bevaras med hänsyn till ändamålet, av säkerhetsskäl eller enligt annan lag. Nedan har vi samlat all information om hur vi använder dina personuppgifter. Senast uppdaterad: 2025-11-01.

Ladda ned som PDF

 

 

1. Ansvar för dina personuppgifter

Det är Swedbank Pay AB (”Swedbank Pay”, ”vi”, ”vår”, ”vårt”, ”oss”, osv.), organisationsnummer 559465-5366, med säte i Stockholm som är personuppgiftsansvarig i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (med EU:s dataskyddsförordning avses tillämplig dataskyddslagstiftning, exempelvis Förordning (EU) 2016/679 och nationell lagstiftning som kompletterar GDPR (”dataskyddsförordningen” eller “GDPR”)) vilket innebär att Swedbank Pay är ansvarig för de personuppgiftsbehandlingar vi utför inom ramen för de tjänster Swedbank Pay (inklusive dess filialer) erbjuder. Personuppgiftsansvarig är den som ensam eller tillsammans med andra bestämmer ändamål och medel för behandling av personuppgifter. Det eller de bolag inom Swedbank Pay som du har en relation med är normalt personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter.

Tillbaka till toppen av sidan

2. Kontaktuppgifter till Swedbank Pay

Om du har frågor om dataskydd och behandlingen av dina personuppgifter kan du vända dig till vårt dataskyddsteam, alternativt vårt dataskyddsombud, som du når via kontaktuppgifterna nedan:

Swedbank Pay AB Swedbank Pay Dataskyddsteam Swedbank Pay Dataskyddsombud ("DPO)
Kungsgatan 36
111 35 Stockholm
att: Privacy
Kungsgatan 36 
111 35 Stockholm
att: DPO
Kungsgatan 36 
111 35 Stockholm
www.swedbankpay.se privacy@swedbankpay.com dpo@swedbankpay.com

Klagomål:

complaint@swedbankpay.com

Formulär för förfrågningar m.m:

www.swedbankpay.se/dataskydd/dsar

 
Efterköpsportalen: https://app.swedbankpay.com/login     

Om du anser att Swedbank Pay’s behandling av dina personuppgifter kränker dina rättigheter och intressen enligt dataskyddsförordningen kan du framföra klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten, som är den svenska tillsynsmyndigheten och arbetar för att skydda dina personuppgifter.

Tillsynsmyndighet
Integritetsskyddsmyndigheten
Box 8114
104 20 Stockholm
www.imy.se, imy@imy.se 


Tillbaka till toppen av sidan

3. Dina rättigheter i förhållande till dina personuppgifter

Dataskyddsförordningen ger dig rätt till kontroll över dina personuppgifter, och det åligger Swedbank Pay att informera dig om hur vi behandlar dina personuppgifter. Om du vill komma i kontakt med oss för att utöva någon av dina rättigheter gör du det enklast genom att skicka in ett ifyllt formulär med ditt önskemål. Du hittar formuläret under avsnitt 2 ovan. Har du frågor eller vill veta mer om dina rättigheter kan du även skicka ett mail till vårt dataskyddsteam eller DPO enligt ovan.

Dina rättigheter:

  • Rätt till radering av dina personuppgifter

    Rätten att få dina uppgifter raderade kallas även för rätten att bli bortglömd. Det innebär att du har rätt att vända dig till oss och be om att dina uppgifter raderas, exempelvis om du återkallar ditt samtycke för en behandling eller om det är uppgifter som inte längre behövs för det ändamål för vilket det samlades in.

    Under vissa omständigheter har vi inte möjlighet att radera dina personuppgifter. Det kan vara fallet i situationer då det finns ett lagkrav som föreskriver att vi ska behålla uppgifterna eller att uppgifterna fortfarande är nödvändiga för att uppfylla ändamålet för vilket de blivit insamlade. Du kan läsa mer om de lagkrav som gör att vi måste spara viss information i avsnitt 10. Det kan också vara så att PayEx intresse att behandla uppgifterna väger tyngre än ditt intresse att få dem raderade.

  • Rätt till rättelse.

    Uppgifter om dig som PayEx behandlar ska vara korrekta och aktuella, vi har ett ansvar för att regelbundet se till att uppgifterna är korrekta och uppdaterade. Du har enligt dataskyddsförordningen rätt att få felaktiga uppgifter som rör dig rättade. Har vi ofullständig information kan du begära att vi kompletterar den.

  • Rätt till tillgång.

    Du har rätt till tillgång, det vill säga en rätt att ta del av dina personuppgifter. Denna rättighet kan du använda för att få veta ifall vi hanterar dina personuppgifter. Om vi hanterar dina personuppgifter har du rätt att få tillgång till dem tillsammans med information om hur vi använder uppgifterna i ett så kallat ”registerutdrag”. Om en begäran om registerutdrag sker vid upprepade tillfällen har PayEx rätt att ta ut en skälig avgift för att administrera begäran. PayEx förbehåller sig rätten att vidta åtgärder för att säkerställa identiteten hos den som begär utdrag. Du kan också närsomhelst ställa frågor om vår behandling genom att maila privacy@payex.com.  Du har också rätt att få veta om det skulle hända något med dina personuppgifter som kan påverka dig negativt.

  • Rätt till begränsning.

    I vissa särskilda situationer har du enligt dataskyddsförordningen rätt att kräva att behandlingen av dina personuppgifter begränsas. Du har rätt att kräva att vår behandling av dina personuppgifter begränsas om du anser att uppgifter om dig är felaktiga och du begärt rättelse av dina uppgifter. Medan frågan utreds kan du också begära att behandlingen av de aktuella personuppgifterna begränsas. Om du invänt mot en viss behandling, kan du också ha rätt till att behandlingen begränsas under tiden vi utreder din invändning, t.ex. om behandlingen är olaglig och den registrerade motsätter sig att personuppgifternas raderas, eller om den personuppgiftsansvarige behöver inte längre personuppgifterna för ändamålen med behandlingen men den registrerade behöver dem för att kunna fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk. 

    Behandlingen är olaglig och den registrerade motsätter sig att personuppgifterna raderas och i stället begär en begränsning av deras användning. Den personuppgiftsansvarige behöver inte längre personuppgifterna för ändamålen med behandlingen men den registrerade behöver dem för att kunna fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk.

  • Rätt att göra invändningar.

    Du har i vissa fall rätt att invända mot vår behandling av dina personuppgifter. Du kan alltid invända mot att vi använder dina personuppgifter för direktmarknadsföring. Du kan också invända mot behandling som sker baserat på berättigat intresse. För invändningar i samband med profilering se avsnitt 7.

  • Dina rättigheter vid automatiserat beslutsfattande.

    I de fall vi använder automatiserade beslut, har du rätt att invända mot beslutet om beslutet innebär rättsliga följder eller utgör ett beslut som i betydande grad påverkar dig. I avsnitt 5 och avsnitt 7 kan du läsa mer om hur vi använder oss av automatiserade beslut. Vid automatiserade beslut har du möjlighet att bestrida beslutet och att få beslutet granskat av en anställd på PayEx.

  • Rätt att flytta dina personuppgifter, dataportalitet.

    Om du har samtyckt till att lämna dina personuppgifter till oss eller om du lämnat uppgifterna med anledning av ett avtal mellan oss kan du begära att få ut uppgifterna. Detta för att du ska kunna flytta uppgifterna till en annan mottagare. Du har rätt till en kopia över de uppgifter vi har om dig och få dem i ett format som är maskinläsbart.

  • Rätt att återkalla samtycke.

    Om vi behandlar dina personuppgifter baserat på ditt samtycke, har du rätt att när som helst återkalla ditt samtycke. Om du återkallar ditt samtycke så avslutar vi behandlingen. Se avsnitt 6 för mer information om hur du kan återkalla ditt samtycke.

  • Rätt att lämna in ett klagomål.

    Om du har klagomål på PayEx behandling av dina personuppgifter kan du vända dig privacy@payex.com se mer information på vår sida om klagomål. Du kan också kontakta Integritetsskyddsmyndigheten (IMY), som är den svenska tillsynsmyndigheten och som arbetar för att skydda alla dina personuppgifter. Du kan läsa mer om hur du lämnar ett klagomål på Integritetskyddsmyndigheten på deras webbplats
    Du kan läsa mer om dina rättigheter på Integritetsskyddsmyndighetens webbplats.


Tillbaka till toppen av sidan

4. Kategorier av personuppgifter som vi samlar in och behandlar

Med personuppgift avses varje upplysning som avser en identifierad eller identifierbar fysisk person, vilket kan röra sig om allt från kontaktuppgifter till finansiella uppgifter, förutsatt att de kan kopplas till en fysisk person. Med behandling av personuppgifter avses en åtgärd eller en kombination av åtgärder som omfattar personuppgifter, till exempel insamling, lagring eller överföring. Personuppgifter kan samlas in direkt från dig, från de butiker där du handlar, genom användning av våra tjänster och från externa källor, däribland offentliga eller privata register samt tredje part. Nedan beskriver vi de kategorier av personuppgifter som vi samlar, genererar eller på annat sätt behandlar i samband med din användning av våra tjänster. I avsnitt 5 kan du läsa mer om vad vi använder personuppgifterna till.

Kontaktinformation Namn, telefonnummer, e-postadress, adress, språk, bosättningsland.  
Identifieringsinformation Personnummer (eller motsvarande), födelsedatum, körkortsnummer, passnummer, medborgarskap, kundnummer, fakturanummer, inloggningsuppgifter/kontouppgifter, eID-lösning, foton och fotokopior av den registrerade eller personuppgifter (från identifikationsdokument), underskrift, kundnummer, fakturanummer, inloggningsinformation i företagsportaler, fullmakter.
Demografisk information Ålder
Transaktionsinformation (information om betalning och köpt vara eller tjänst) Information om köpt vara eller tjänst, transaktionsbelopp, konto- och kreditkortsuppgifter (kortnummer, CVC och giltighetsdatum), transaktioner, bankkontonummer, bankens namn (vid bankbetalning).
Finansiell information (information om din ekonomi) Information om inkomst och tillgångar, anställningsform, skattehemvist, information om eventuella lån, krediter och kreditlimiter.
Finansiell historik (information om din ekonomi)  Information om betalningshistorik för krediter och eventuella skulder.
Information om tillgångars ursprung och relationer till juridiska personer Information om ägandeskap och verklig huvudman, betalningsbeteende, uppgifter som gör det möjligt för Swedbank Pay att genomföra undersökningsåtgärder i syfte att förhindra och förebygga penningtvätt och finansiering av terrorism samt för att säkerställa att internationella sanktioner följs, inklusive att säkerställa syftet med affärsrelationen och om kund eller du är en person i politisk utsatt ställning, samt uppgifter avseende tillgångars ursprung såsom uppgifter om dina transaktionspartners och affärsverksamhet.
Kommunikation och interaktion med PayEx kundtjänst E-postkorrespondens, inspelade samtal och chattkonversationer när Swedbank Pay kommunicerar med dig i tjänsterelaterade ärenden exempelvis i samband med support, frågor eller vid klagomålshantering, vid telefonsamtal, via e-post eller vid annan kommunikation exempelvis i Swedbank Pay’s sociala medier, supportnummer/ärendenummer.
Information om den enhet du använder, t.ex. mobil, surfplatta, dator Enhetsidentifikation, IP-adress, webbläsarinställningar, språkinställningar, skärmupplösning, plattform, operativsystem, tidszon, geotags, vid besök på Swedbank Pay’s webbplatser, applikationer eller webbgränssnitt.
Information kring din användning av PayEx tjänster Hur du använt våra olika tjänster (omfattning, frekvens) samt vilka olika funktioner i våra tjänster du har använt, datum och tid när du använt tjänsten och personliga inställningar.
Professionell information Information såsom titel/roll/befattning hos arbetsgivare vid ingående av avtal med Swedbank Pay.
Speciella kategorier av information Information om huruvida du är en person i en politiskt utsatt ställning (”PEP”), information relaterad till förhindrande av penningtvätt och terrorismfinansiering, information om du finns med på några externa sanktionslistor. Inkluderar information såsom namn, födelsedatum, födelseplats, yrke eller position och information om varför personen finns upptagen på sanktionslista. 

 

Tillbaka till toppen av sidan

5. Vad dina personuppgifter används till och den rättsliga grunden för behandlingen.

Nedan finner du en sammanfattning av de ändamål för vilka vi behandlar dina personuppgifter och med stöd av vilken rättslig grund. I tabellen framgår också vilka kategorier av personuppgifter vi behandlar för olika ändamål och varifrån personuppgifter samlas in. Beroende på vilken Swedbank Pay-tjänst du använder kan olika behandlingar vara aktuella, i kolumnen ”Ändamål med behandlingen” kan du se för vilken/vilka tjänster som behandlingen utförs. 

Om en behandling är baserad på en intresseavvägning kan du alltid kontakta oss om du önskar mer information om den bedömning vi gjort, det gör du enklast genom att skicka ett mail till vårt Dataskyddsteam, enligt avsnitt 2 ovan. 

Tillbaka till toppen av sidan

Ändamål med behandlingen

  • Ingå, leverera och administrera vår kundrelation med dig för den/de tjänster du använder.

    Behandlingen av personuppgifter sker oavsett vilken av våra tjänster du har. 

    Kategori av personuppgifter som behandlas och varifrån de samlas in  

    Personuppgifter som samlas in från dig:

    • Kontaktinformation
    • Identifieringsinformation
    • Transaktionsinformation (information om betalning)

    Personuppgifter som samlas in från andra källor:

    • Från butik där du handlat: Transaktionsinformation (information om vara/tjänst)
    • Från PayEx: Information kring din användning av våra tjänster
    • Från din enhet: Information om den enhet du använder

    Rättslig grund för behandlingen

    Behandlingen är nödvändig för fullgörande av avtal mellan dig och PayEx.

    (GDPR, artikel 6(1)(b))

    När vårt ändamål för att behandla personuppgifterna upphör

    När avtalet mellan dig och PayEx upphör.

    Delning av personuppgifter till externa parter (se avsnitt 8 nedan för mer information)

    • Information om köpets status delas till butiken där du handlat
    • Vid köp via våra kortterminaler eller vår Checkout kan personuppgifter delas vidare till kortnätverk, eller till andra betaltjänstleverantörer beroende på hur du valt att betala. Läs mer i avsnitt 8 om detta
  • Kontrollera och verifiera din identitet som handlare och att du är den du utger dig för att vara med hjälp av e-legitimering.

    Behandlingen av personuppgifter görs bl.a. för att skydda din och andra kunders information och sker i följande situationer:

    När du identifierar dig för att logga in i vår portal för handlare, merchant portal

    Kategori av personuppgifter som behandlas och varifrån de samlas in      

    Personuppgifter som samlas in från dig:

    • Kontaktinformation
    • Identifieringsinformation

    Insamlingen görs i samband att ni ingår avtal med PayEx då ni får ange kontaktpersoner som ska kunna logga in i merchant portal.

    Rättslig grund för behandlingen    

    Insamlingen av kontakpersonernas uppgifter är baserad på samtycke. Läs mer i avsnitt 6 om hur du kan återkalla ditt samtycke.

    När vårt ändamål för att behandla personuppgifterna upphör    

    När du verifierat din identitet

    Delning av personuppgifter till externa parter (se avsnitt 8 nedan för mer information)

    • Vid identifikation behandlas insamlade uppgifter av extern leverantör av identifieringsapplikation.
    • Ingen vidare delning sker

     

  • Kontrollera och verifiera din identitet som slutkund och att du är den du utger dig för att vara med hjälp av e-legitimering.

    Behandlingen av personuppgifter görs bl.a. för att skydda din och andra kunders information och sker i följande situationer:

    2. Vid legitimering i samband med betalning av faktura eller vid ingående av avtal med PayEx.

    När du identifierar dig för att logga in i någon av våra portaler, exempelvis Swedbank Pay, Consumer Portal eller My PayEx. 

    Kategori av personuppgifter som behandlas och varifrån de samlas in      

    Personuppgifter som samlas in från dig:

    • Identifieringsinformation

    Insamlingen görs när du loggar in i någon av våra portaler, eller när du är i kontakt med vår kundtjänst och behöver styrka din identitet.

    Rättslig grund för behandlingen    
    När du legitimerar dig i samband med inloggning till våra portaler är behandlingen baserad på ditt samtycke (GDPR art. 6.1 (a). Läs mer i avsnitt 6 om hur du kan återkalla ditt samtycke.

    När vårt ändamål för att behandla personuppgifterna upphör    
    När du verifierat din identitet

    Delning av personuppgifter till externa parter (se avsnitt 8 nedan för mer information) 

    • Vid identifikation behandlas insamlade uppgifter av extern leverantör av identifieringsapplikation.
  • För att genomföra kundundersökningar via e-post, sms eller telefon.

    För att genomföra kundundersökningar  via e-post, sms eller telefon. 

    Behandlingen av personuppgifter kan ske oavsett vilken av våra tjänster du har. 

    Kategori av personuppgifter som behandlas och varifrån de samlas in      

    Personuppgifter som samlas in från dig:

    • Kontaktinformation
    • Identifieringsinformation
    • Information kring din användning av våra tjänster

    Rättslig grund för behandlingen    

    Behandlingen är baserad på en intresseavvägning.  

    (GDPR, artikel 6(1)(f)). I de fall en behandling är baserad på en intresseavvägning kan du alltid kontakta oss om du önskar mer information om den bedömning vi gjort, det gör du enklast genom att skicka ett mail till vår dataskyddsenhet på privacy@payex.com

    Vid intresseavvägning har PayEx bedömt att vi har ett berättigat intresse att ta fram statistik samt utföra kundundersökningar och marknadsanalyser och att personuppgiftsbehandlingen är nödvändig för att uppnå vårt ändamål samt att vårt intresse väger tyngre än din rätt att inte få dina uppgifter behandlade för det här ändamålet.

    När vårt ändamål för att behandla personuppgifterna upphör    
    Kan ske så länge du är kund hos PayEx.

    Delning av personuppgifter till externa parter (se avsnitt 8 nedan för mer information)

    • Insamlade uppgifter behandlas av extern leverantör av program för  kundundersökningar.
  • För att genomföra marknadsanalyser i syfte att skapa betalningsstatistik och analys av betalmarknaden.

    Behandlingen av personuppgifter kan ske oavsett vilken av våra tjänster du har.

    Innan analys, i syfte att ta fram statistik, anonymiserar vi personuppgifterna, så efter anonymisering sker därför ingen behandling av personuppgifter. Genom anonymisering minimerar vi behandlingen av personuppgifter.

    Kategori av personuppgifter som behandlas och varifrån de samlas in      

    Personuppgifter som samlas in från dig:

    • Kontaktinformation
    • Information kring din användning av våra tjänster

    Rättslig grund för behandlingen    

    Behandlingen är baserad på en intresseavvägning.  

    (GDPR, artikel 6(1)(f)). I de fall en behandling är baserad på en intresseavvägning kan du alltid kontakta oss om du önskar mer information om den bedömning vi gjort, det gör du enklast genom att skicka ett mail till vår dataskyddsenhet på privacy@payex.com

    Vid intresseavvägning har PayEx bedömt att vi har ett berättigat intresse att ta fram statistik samt utföra kundundersökningar och marknadsanalyser och att personuppgiftsbehandlingen är nödvändig för att uppnå vårt ändamål samt att vårt intresse väger tyngre än din rätt att inte få dina uppgifter behandlade för det här ändamålet.

    När vårt ändamål för att behandla personuppgifterna upphör    
    Kan ske så länge du är kund hos PayEx. Observera att innan analys, i syfte att ta fram statistik, anonymiserar vi personuppgifterna, så efter anonymisering sker därför ingen behandling av personuppgifter.

    Delning av personuppgifter till externa parter (se avsnitt 8 nedan för mer information) 

    • Den anonymiserade statistiken delas med andra bolag inom PayEx-koncernen och Swedbank-koncernen.
  • Informera dig om våra erbjudanden och tjänster.

    Behandlingen av personuppgifter kan ske oavsett vilken av våra tjänster du har.

    Kategori av personuppgifter som behandlas och varifrån de samlas in      

    Personuppgifter som samlas in från dig:

    • Kontaktinformation
    • Identifieringsinformation

    Personuppgifter som samlas in från andra källor:

    • Från PayEx: Information kring din användning av våra tjänster

    Rättslig grund för behandlingen    

    Behandlingen är baserad på ditt samtycke

    (GDPR, artikel 6(1)(a)). Läs mer i avsnitt 6 om hur du kan återkalla ditt samtycke.

    När vårt ändamål för att behandla personuppgifterna upphör     
    När du avanmäler dig från nyhetsbrev eller informerar oss om att du inte vill att din data behandlas för detta ändamål.

    Delning av personuppgifter till externa parter (se avsnitt 8 nedan för mer information)   

    • Insamlade uppgifter behandlas av extern leverantör av program för kundundersökningar och marknadsföring
  • Hantera kundtjänstärenden.

    Detta inkluderar att sammanfatta telefonsamtal skriftligt, chatt-konversationer och att dokumentera ärenden och vad du och PayEx enats om. 

    Behandlingen av personuppgifter kan ske oavsett vilken av våra tjänster du har, eller om du inte har en tjänst, om du kontaktar vår kundtjänst.  

    Kategori av personuppgifter som behandlas och varifrån de samlas in      

    Personuppgifter som samlas in från dig:

    • Kontaktinformation
    • Identifieringsinformation
    • Information kring din användning av våra tjänster

    Personuppgifter som samlas in från andra källor:

    • Från PayEx: Information om dina kontakter med PayEx kundtjänst
    • Från PayEx: Information kring din användning av våra tjänster

    Rättslig grund för behandlingen    

    Fullgörande av avtal i de fall du har ett sådant med PayEx. (GDPR, artikel 6(1)(b))

    I de fall du inte har ett avtal med PayEx är behandlingen baserad på en intresseavvägning. 

    (GDPR, artikel 6(1)(f)). I de fall en behandling är baserad på en intresseavvägning kan du alltid kontakta oss om du önskar mer information om den bedömning vi gjort, det gör du enklast genom att skicka ett mail till vår dataskyddsenhet på privacy@payex.com

    PayEx har bedömt att vi har ett berättigat intresse i att hantera ärenden och förfrågningar från personer som inte har ett avtal med PayEx. Den behandling detta innebär är nödvändig för att uppnå ändamålet för behandlingen, och att vårt intresse väger tyngre än din rätt att inte få dina uppgifter behandlade för det här ändamålet. Det ligger också i ditt intresse att få support och hjälp i olika frågor.

    När vårt ändamål för att behandla personuppgifterna upphör     
    Upp till 18 månader efter ditt ärende är avslutat beroende på vilken av våra tjänster ärendet har handlat om.

    Delning av personuppgifter till externa parter (se avsnitt 8 nedan för mer information)   

    •  Insamlade uppgifter behandlas av externa leverantörer av mjukvara för kundtjänsttelefoni, chatt och ärendehantering 
  • Inspelning av samtal för utbildning av vår kundtjänstpersonal och kvalitetshöjande ändamål.

    Behandlingen av personuppgifter kan ske om du ringer till vår kundtjänst och kan under den tidsperioden inspelningen sparas, användas till analys och utbildning av vår kundtjänstpersonal.

    Kategori av personuppgifter som behandlas och varifrån de samlas in      

    Personuppgifter som samlas in från dig:

    • Kontaktinformation
    • Identifieringsinformation
    • Information kring din användning av våra tjänster

    Personuppgifter som samlas in från andra källor:

    • Från PayEx: Information om dina kontakter med PayEx kundtjänst
    • Från PayEx: Information kring din användning av våra tjänster

    Rättslig grund för behandlingen    

    Behandlingen är baserad på ditt samtycke

    (GDPR, artikel 6(1)(a)). Läs mer i avsnitt 6 om hur du kan återkalla ditt samtycke.

    Du får vid ett telefonsamtal möjlighet att avböja att samtalet spelas in (via en knapptryckning på din telefon). 

    När vårt ändamål för att behandla personuppgifterna upphör     
    Inspelade samtal sparas i 90 dagar från den dag inspelningen gjordes. 

    Delning av personuppgifter till externa parter (se avsnitt 8 nedan för mer information)   

    • Insamlade uppgifter behandlas av extern leverantör av mjukvara för kundtjänsttelefoni
  • Säkerställa säkerhet och informationssäkerhet i våra tekniska system och IT-infrastruktur

    Behandlingen av personuppgifter kan ske oavsett vilken av våra tjänster du har eller om du försöker få access till PayEx informationstillgångar.

    Kategori av personuppgifter som behandlas och varifrån de samlas in      

    Personuppgifter som samlas in från dig:

    • Kontaktinformation
    • Identifieringsinformation

    Personuppgifter som samlas in från andra källor:

    • Från PayEx: Information kring din användning av våra tjänster

    Rättslig grund för behandlingen    

    Behandlingen är baserad på en intresseavvägning.  

    (GDPR, artikel 6(1)(f)). I de fall en behandling är baserad på en intresseavvägning kan du alltid kontakta oss om du önskar mer information om den bedömning vi gjort, det gör du enklast genom att skicka ett mail till vår dataskyddsenhet på privacy@payex.com

    PayEx har bedömt att vi har ett berättigat intresse i att säkerställa säkerhet och informationssäkerhet i våra tjänster.  Vi har vidare bedömt att den behandling detta innebär, för att skydda dina och andra kunders information, är nödvändig för att uppnå ändamålet för behandlingen, och att vårt intresse väger tyngre än din rätt att inte få dina uppgifter behandlade för det här ändamålet. Att vi erbjuder säkra tjänster är även i ditt intresse som kund hos PayEx. 

    När vårt ändamål för att behandla personuppgifterna upphör     
    Behandling pågår under den tid du använder en tjänst eller försöker få tillgång till PayEx informationstillgångar.

    Delning av personuppgifter till externa parter (se avsnitt 8 nedan för mer information)   

    • Ingen vidare delning sker
  • Godkänna och hantera kontroll av åtkomst till digitala tjänster samt förhindra missbruk.

    Behandlingen av personuppgifter kan ske oavsett vilken av våra tjänster du har.

    Kategori av personuppgifter som behandlas och varifrån de samlas in      

    Personuppgifter som samlas in från dig:

    • Kontaktinformation
    • Identifieringsinformation

    Personuppgifter som samlas in från andra källor:

    • Från PayEx: Information kring din användning av våra tjänster
    • Information om den enhet du använder, t.ex. mobil, surfplatta, dator

    Rättslig grund för behandlingen    

    Behandlingen är baserad på en intresseavvägning.  

    (GDPR, artikel 6(1)(f)). I de fall en behandling är baserad på en intresseavvägning kan du alltid kontakta oss om du önskar mer information om den bedömning vi gjort, det gör du enklast genom att skicka ett mail till vår dataskyddsenhet på privacy@payex.com

    PayEx har bedömt att vi har ett berättigat intresse i att tillämpa åtkomstkontroll till våra digitala tjänster. Vidare har vi bedömt att den behandling detta innebär är nödvändig för att uppnå ändamålet för behandlingen, och att vårt intresse väger tyngre än din rätt att inte få dina uppgifter behandlade för det här ändamålet. Att vi har säkerhet i våra tjänster är även i ditt intresse som kund hos PayEx. 

    När vårt ändamål för att behandla personuppgifterna upphör     

    Behandling pågår under den tid du använder en tjänst.

    Delning av personuppgifter till externa parter (se avsnitt 8 nedan för mer information)   

    • Ingen vidare delning sker
  • Analysera kund- och besöksbeteenden via cookies (om hur du använder våra produkter och tjänster) med ändamålet att förbättra användarupplevelse och våra produkter och tjänster.

    Läs mer på vår Cookie Policy-sida

    Behandlingen av personuppgifter kan ske oavsett vilken av våra tjänster du har.

    Kategori av personuppgifter som behandlas och varifrån de samlas in      

    Personuppgifter som samlas in från dig:

    • nformation om den enhet du använder, t.ex. mobil, surfplatta, dator

    Rättslig grund för behandlingen    

    Behandlingen är baserad på ditt samtycke (GDPR, artikel 6(1)(a)).

    Läs mer på vår Cookie Policy-sida om hur du tar tillbaka ditt samtycke. 

    När vårt ändamål för att behandla personuppgifterna upphör     
    Behandlingen pågår så länge som du använder någon av PayEx tjänster eller besöker någon av våra websidor.

    Delning av personuppgifter till externa parter (se avsnitt 8 nedan för mer information)   

    • De insamlade uppgifterna behandlas av externa leverantörer av analysprogram
  • Analysera besöksbeteenden via cookies med ändamålet att följa upp marknadsföringsaktiviteter på sociala medier och söktjänster.

    Behandlingen av personuppgifter sker om du klickar på en reklamlänk eller -banner på en tjänst där vi marknadsför oss.

    Kategori av personuppgifter som behandlas och varifrån de samlas in      

    Personuppgifter som samlas in från dig:

    • Information om den enhet du använder, t.ex. mobil, surfplatta, dator

    Personuppgifter som samlas in från andra källor:

    • Kontaktuppgifter, om tillgängliga, från tjänsten där vi marknadsfört oss på.

    Rättslig grund för behandlingen    

    Behandlingen är baserad på ditt samtycke (GDPR, artikel 6(1)(a)).

    Läs mer på vår Cookie Policy-sida om hur du tar tillbaka ditt samtycke. 

    När vårt ändamål för att behandla personuppgifterna upphör     
    Behandlingen kan pågå i upp till sex månader efter ditt besök.

    Delning av personuppgifter till externa parter (se avsnitt 8 nedan för mer information)   

    • De insamlade uppgifterna behandlas av externa leverantörer av analysprogram
  • Behandla kreditprövningsinformation med ändamålet att följa upp vår kreditexponering.

    Kategori av personuppgifter som behandlas och varifrån de samlas in      

    Personuppgifter som samlas in från dig:

    • Kontaktinformation
    • Identifieringsinformation

    Personuppgifter som samlas in från andra källor:

    • Från kreditupplysningsföretag och PayEx: Finansiell information, finansiell historik (information om din ekonomi)
    • Från PayEx: Information kring din användning av våra tjänster

      För att skydda din identitet krypteras persondata innan den används i analysen av kreditexponeringen.

    Rättslig grund för behandlingen    

     Behandlingen är baserad på en rättslig förpliktelse.  (GDPR, artikel 6(1)(c))

    Lag (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse.

    När vårt ändamål för att behandla personuppgifterna upphör     
    En godkänd kreditprövning sparas i ett år efter att krediten har betalats tillbaka. 
     En nekad kreditprövning sparas i tre månader efter den utförts. 

    Delning av personuppgifter till externa parter (se avsnitt 8 nedan för mer information)   

    • En samlad bild av vår kreditexponering delas med andra bolag inom PayEx-koncernen och Swedbank-koncernen, för att uppfylla regulatoriska krav på kreditgivningsprocessen inom koncernen.
  • Utföra kreditprövning innan kredit beviljas med ändamålet att följa god kreditsed.

    Kreditprövning innebär profilering av din betalningsförmåga och automatiserat beslutsfattande. 

    Kreditprövning sker om du ansöker om någon av våra kreditkonton (Pay Kredit, Apotekskonto).

    Kategori av personuppgifter som behandlas och varifrån de samlas in      

    Personuppgifter som samlas in från dig:

    • Kontaktinformation
    • Identifieringsinformation

    Personuppgifter som samlas in från andra källor:

    • Från kreditupplysningsföretag och PayEx: Finansiell information, finansiell historik (information om din ekonomi)
    • Från PayEx: Information kring din användning av våra tjänster

    Rättslig grund för behandlingen    

    Behandlingen är nödvändig för ingående och fullgörande av kreditavtalet mellan dig och PayEx.  (GDPR, artikel 6(1)(b))

    Mer information om profilering finns under avsnitt 7.

    När vårt ändamål för att behandla personuppgifterna upphör     
    En godkänd kreditprövning sparas i ett år efter att krediten har betalats tillbaka. 
     En nekad kreditprövning sparas i tre månader efter den utförts. 

    Delning av personuppgifter till externa parter (se avsnitt 8 nedan för mer information)   

    • Vid kreditprövning delas information till upplysningsföretaget för att kunna identifiera dig
  • Utföra kreditprövning innan kredit beviljas för att minska vår kreditrisk.

    Kreditprövning innebär profilering av din betalningsförmåga och automatiserat beslutsfattande. 

    Behandlingen av personuppgifter sker om du ansöker om någon av våra kreditkontotjänster (Pay Kredit, Apotekskonto) eller om du handlar mot faktura över ett visst belopp. Betalningsförmåga kan också komma att bedömas om du har en skuld som gått till inkasso. 

    Kategori av personuppgifter som behandlas och varifrån de samlas in      

    Personuppgifter som samlas in från dig:

    • Kontaktinformation
    • Identifieringsinformation

    Personuppgifter som samlas in från andra källor:

    • Från kreditupplysningsföretag och PayEx: Finansiell information, finansiell historik (information om din ekonomi)
    • Från PayEx: Information kring din användning av våra tjänster

    Rättslig grund för behandlingen    

    Behandlingen är baserad på en intresseavvägning.  (GDPR, artikel 6(1)(f)). I de fall en behandling är baserad på en intresseavvägning kan du alltid kontakta oss om du önskar mer information om den bedömning vi gjort, det gör du enklast genom att skicka ett mail till vår dataskyddsenhet på privacy@payex.com

    Vid intresseavvägning har PayEx bedömt att vi har ett berättigat intresse till kreditprövning för att minimera vår kreditrisk samt att upprätta återbetalningsplaner i samband med indrivning av skulder, att personuppgiftsbehandlingen är nödvändig för att uppnå vårt ändamål samt att vårt intresse väger tyngre än din rätt att inte få dina uppgifter behandlade för det här ändamålet.

    Mer information om profilering finns under avsnitt 7.

    När vårt ändamål för att behandla personuppgifterna upphör     
    En godkänd kreditprövning sparas i ett år efter att krediten har betalats tillbaka. 
    En nekad kreditprövning sparas i tre månader efter den utförts. 

    Delning av personuppgifter till externa parter (se avsnitt 8 nedan för mer information)   

    • Vid kreditprövning delas information till upplysningsföretaget för att kunna identifiera dig
  • Förhindra att PayEx utnyttjas för penningtvätt eller finansiering av terrorism, kontrollera att kund inte omfattas av ekonomiska sanktioner och kontroll av om kund är en person i politiskt utsatt ställning samt för att utföra riskanalys och riskbedömning.

    Behandlingen innebär profilering men eventuella beslut om penningtvättsrisk är inte automatiserat.

    Behandlingen av personuppgifter gäller om du är en företagskund som har en eller flera av de Business-to-Business tjänster som PayEx erbjuder marknaden.

    För privatpersoner gäller behandlingen bara om du har ett direktavtal med PayEx där PayEx är kreditgivare och du är kredittagare eller har någon av tjänsterna PayEx Spara eller PayEx Deposit.  

    Kategori av personuppgifter som behandlas och varifrån de samlas in      

    Personuppgifter som samlas in från dig:

    • Kontaktinformation
    • Identifieringsinformation
    • Professionell information (titel)
    • Information om tillgångars ursprung och relationer till juridiska personer (Information om ägandeskap och verklig huvudman)
    • Speciella kategorier av information- Information om huruvida du är en person i en politiskt utsatt ställning (”PEP”)

    Personuppgifter som samlas in från andra källor:

    • Speciella kategorier av information- information relaterad till förhindrande av penningtvätt och terrorismfinansiering.
    • information om du finns med på några externa sanktionslistor.
    • Från kreditupplysningsföretag och PayEx: Finansiell information, finansiell historik (information om din ekonomi)
    • Från PayEx: Information kring din användning av våra tjänster

    Rättslig grund för behandlingen    

    Det är ettlagkrav på PayEx att fastställa våra kunders identitet (GDPR, artikel 6(1)(c)) 

    Lag (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism

    Mer information om profilering finns under avsnitt 7.

    När vårt ändamål för att behandla personuppgifterna upphör     
    Behandlingen pågår så länge som du använder någon av PayEx tjänster. Vi gör löpande riskbedömningar för detta ändamål så länge du är kund hos PayEx. 

    Delning av personuppgifter till externa parter (se avsnitt 8 nedan för mer information)   

    • Informationen kan delas till myndigheter vid misstanke om brott
  • Förhindra att PayEx utnyttjas för penningtvätt eller finansiering av terrorism, genom att övervaka och granska transaktioner (transaktionsmonitorering) samt göra riskbedömningar.

    Behandlingen innebär profilering men eventuella beslut om penningtvättsrisk är inte automatiserat. 

    Behandlingen och riskbedömning sker för våra business-to-business kunder (butiker och handlare)

    Kategori av personuppgifter som behandlas och varifrån de samlas in      

    Personuppgifter som samlas in från dig:

    • Kontaktinformation
    • Identifieringsinformation
    • Transaktionsinformation (information om betalning)

    Personuppgifter som samlas in från andra källor:

    • Från butik där du handlat: Transaktionsinformation (information om vara/tjänst)
    • Från PayEx: Information kring din användning av våra tjänster
    • Från din enhet: Information om den enhet du använder
    • Från PayEx- Speciella kategorier av information- (information (beräkningar) om sannolikhet för bedrägeri, information relaterad till förhindrande av penningtvätt och terrorismfinansiering,
    • Information från tredje part- externa sanktionslistor).

    Rättslig grund för behandlingen    

    Behandlingen är baserad på en rättslig förpliktelse.  (GDPR, artikel 6(1)(c)) 

    Lag (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism

    Mer information om profilering finns under avsnitt 7.

    När vårt ändamål för att behandla personuppgifterna upphör     
    Upp till fem år från avtalets upphörande eller efter avslutad kundrelation, upp till 10 år för ärenden som överlämnats till Finanspolisen

    Delning av personuppgifter till externa parter (se avsnitt 8 nedan för mer information)   

    • Information kan delas till myndigheter  vid misstanke om brott
  • Fastställa och försvara PayEx rättsliga anspråk.

    Behandlingen av personuppgifter kan ske oavsett vilken av våra tjänster du har.

    Kategori av personuppgifter som behandlas och varifrån de samlas in      

    Alla kategorier av information som listas i avsnitt 4.

    Vid behov av att ta tillvara våra rättigheter vid en tvist kan vi även komma att samla in andra kategorier av personuppgifter.

    Rättslig grund för behandlingen    

    Behandlingen är baserad på en intresseavvägning.  (GDPR, artikel 6(1)(f)). I de fall en behandling är baserad på en intresseavvägning kan du alltid kontakta oss om du önskar mer information om den bedömning vi gjort, det gör du enklast genom att skicka ett mail till vår dataskyddsenhet på privacy@payex.com

    PayEx har bedömt att vi har ett berättigat intresse i att fastställa och försvara PayEx rättsliga anspråk, att personuppgiftsbehandlingen är nödvändig för att uppnå vårt ändamål samt att vårt intresse väger tyngre än din rätt att inte få dina uppgifter behandlade för det här ändamålet.

    När vårt ändamål för att behandla personuppgifterna upphör     
    Behandling pågår under hela den tid ärendet pågår och avslutas genom slutlig dom, överenskommelse eller preskription. 

    Delning av personuppgifter till externa parter (se avsnitt 8 nedan för mer information)   

    • Information angående ärendet kan delas med bolag inom PayEx-koncernen och Swedbank-koncernen
    • Myndigheter (domstolar)
  • Analysera och förbättra våra risk- och kreditmodeller.

    Innan analys sker anonymiserar pseudonymiserar vi personuppgifterna, en säkerhetsåtgärd som innebär att personuppgifterna istället ersätts med något annat.

    Kategori av personuppgifter som behandlas och varifrån de samlas in      

    Personuppgifter som samlas in från dig:

    • Identifieringsinformation

    Personuppgifter som samlas in från andra källor:

    • Från PayEx: Information kring din användning av våra tjänster
    • Från kreditupplysningsföretag och PayEx: Finansiell information, finansiell historik (information om din ekonomi) 
    • Från butik: Transaktionsinformation (information om betalning och köpt vara eller tjänst)
    • Från PayEx: Transaktionsinformation (information om betalning och köpt vara eller tjänst)

    Rättslig grund för behandlingen    

    Behandlingen är baserad på en intresseavvägning.  

    (GDPR, artikel 6(1)(f)). I de fall en behandling är baserad på en intresseavvägning kan du alltid kontakta oss om du önskar mer information om den bedömning vi gjort, det gör du enklast genom att skicka ett mail till vår dataskyddsenhet på privacy@payex.com

    PayEx har bedömt att vi har ett berättigat intresse i att förbättra våra risk- och kreditmodeller, och därmed att också anonymisera dina personuppgifter. Vi har bedömt att den behandling detta innebär är nödvändig för att uppnå ändamålet för behandlingen, och att vårt intresse väger tyngre än din rätt att inte få dina uppgifter behandlade för det här ändamålet. 

    När vårt ändamål för att behandla personuppgifterna upphör     

    Delning av personuppgifter till externa parter (se avsnitt 8 nedan för mer information)   
    Ingen vidare delning sker

  • PayEx övertagande av krav på betalning (fordran) för köp som gjorts från våra kunder (butiker).

    Behandlingen av personuppgifter kan ske om du handlat något mot faktura eller kredit hos butik. 

    Kategori av personuppgifter som behandlas och varifrån de samlas in      

    Personuppgifter som samlas in från dig:

    • Identifieringsinformation
    • Kontaktinformation 

    Personuppgifter som samlas in från andra källor:

    • Från PayEx: Information kring din användning av våra tjänster
    • Från butik: Transaktionsinformation (information om betalning och köpt vara eller tjänst)

    Rättslig grund för behandlingen    

    Behandlingen är baserad på en intresseavvägning.  

    (GDPR, artikel 6(1)(f)). I de fall en behandling är baserad på en intresseavvägning kan du alltid kontakta oss om du önskar mer information om den bedömning vi gjort, det gör du enklast genom att skicka ett mail till vår dataskyddsenhet på privacy@payex.com

    PayEx har bedömt att vi har ett berättigat intresse att ta över fordran (köpa din utestående skuld till butiken). Vidare har vi bedömt att den behandling detta innebär är nödvändig för att uppnå ändamålet för behandlingen, och att vårt intresse väger tyngre än din rätt att inte få dina uppgifter behandlade för det här ändamålet. 

    När vårt ändamål för att behandla personuppgifterna upphör     
    När köpet genomförts.

    Delning av personuppgifter till externa parter (se avsnitt 8 nedan för mer information)   

    • Ingen vidare delning sker
  • Utföra bedrägerikontroll innan ett köp beviljas.

    Genom passiv verifiering av din identitet har vi möjlighet att bevilja en transaktion utan krav på identifiering med e-legitimering om bedrägeririsken för transaktionen betecknas om låg.

    Behandlingen innebär profilering och automatiserat beslutsfattande.

    Behandlingen av personuppgifter kan ske om du väljer att betala med något av våra betalsätt i Swedbank Pay Checkout.

    Kategori av personuppgifter som behandlas och varifrån de samlas in      

    Personuppgifter som samlas in från dig:

    • Kontaktinformation
    • Identifieringsinformation
    • Transaktionsinformation (information om betalning, information om vara/tjänst)

    Personuppgifter som samlas in från andra källor:

    • Från butik där du handlat: Transaktionsinformation (information om vara/tjänst)
    • Information om ditt användarkonto hos butiken där du handlar (om du har ett sådant)
    • Från PayEx: Information kring din användning av våra tjänster
    • Från PayEx: Information kring din användning av våra tjänster
    • Från din enhet: Information om den enhet du använder

    Rättslig grund för behandlingen    

    Behandlingen är baserad på en rättslig förpliktelse, (GDPR, artikel 6(1)(c)).

    Lag (2010:751) om betaltjänster och PSD2, direktiv med tillämpning i Sverige. 

    När vårt ändamål för att behandla personuppgifterna upphör     
    Efter genomförd analys av risk för bedrägeri. 

    Delning av personuppgifter till externa parter (se avsnitt 8 nedan för mer information)   

    • Information kan delas till myndigheter  vid misstanke om brott
  • Upprätta redovisning och bokföring i enlighet med bokföringslagar samt bevarande av denna i enlighet med gällande lag.

    Behandlingen av personuppgifter kan ske oavsett vilken av våra tjänster du har.

    Kategori av personuppgifter som behandlas och varifrån de samlas in      

    Personuppgifter som samlas in från dig:

    • Kontaktinformation
    • Identifieringsinformation
    • Transaktionsinformation (information om betalning, information om vara/tjänst)

    Personuppgifter som samlas in från andra källor:

    • Från butik där du handlat: Transaktionsinformation (information om vara/tjänst)

    Rättslig grund för behandlingen    

    Behandlingen är baserad på en rättslig förpliktelse.  (GDPR, artikel 6(1)(c)) 

    När vårt ändamål för att behandla personuppgifterna upphör   
    Under tiden som bokföringen sammanställs samt sju år efter utgången av det år som uppgiften registrerades.  

    Delning av personuppgifter till externa parter (se avsnitt 8 nedan för mer information)   

    • Sammanställd redovisning delas med bolag inom PayEx-koncernen och Swedbank-koncernen
    • Sammanställd redovisning delas även med myndigheter
  • Förberedelse eller förhandling av försäljning av PayEx fordran till potentiell köpare.

    Behandlingen av personuppgifter kan ske om du handlar mot faktura eller om du har någon av våra kreditkontotjänster.

    Kategori av personuppgifter som behandlas och varifrån de samlas in      

    Personuppgifter som samlas in från dig:

    • Kontaktinformation
    • Identifieringsinformation
    • Transaktionsinformation (information om betalning, information om vara/tjänst)

    Personuppgifter som samlas in från andra källor:

    • Från butik där du handlat: Transaktionsinformation (information om vara/tjänst)
    • Från kreditupplysningsföretag och PayEx: Finansiell information, finansiell historik (information om din ekonomi)
    • Från PayEx: Information kring din användning av våra tjänster
    • Kommunikation och interaktion med PayEx kundtjänst

    Rättslig grund för behandlingen    

    Behandlingen är baserad på en intresseavvägning.  

    (GDPR, artikel 6(1)(f)). I de fall en behandling är baserad på en intresseavvägning kan du alltid kontakta oss om du önskar mer information om den bedömning vi gjort, det gör du enklast genom att skicka ett mail till vår dataskyddsenhet på privacy@payex.com

    PayEx har bedömt att vi har ett berättigat intresse att vid behov kunna sälja fordringar. Vi har bedömt att den behandling detta innebär är nödvändig för att uppnå ändamålet för behandlingen, och att vårt intresse väger tyngre än din rätt att inte få dina uppgifter behandlade för det här ändamålet. 

    När vårt ändamål för att behandla personuppgifterna upphör     
    Behandlingen kan utföras så länge det finns en fordran. 

    Delning av personuppgifter till externa parter (se avsnitt 8 nedan för mer information)   

    • Informationen kan komma att delas med andra inkassoföretag inför försäljning av fordran
  • Bedriva inkassoverksamhet, driva in förfallna skulder.

    Behandlingen av personuppgifter sker om du har en förfallen skuld till PayEx.

    Kategori av personuppgifter som behandlas och varifrån de samlas in      

    Personuppgifter som samlas in från dig:

    • Kontaktinformation
    • Identifieringsinformation
    • Transaktionsinformation (information om betalning, information om vara/tjänst)

    Personuppgifter som samlas in från andra källor:

    • Från butik där du handlat: Transaktionsinformation (information om vara/tjänst)
    • Från kreditupplysningsföretag och PayEx: Finansiell information, finansiell historik (information om din ekonomi)
    • Från PayEx: Information kring din användning av våra tjänster

    Kommunikation och interaktion med PayEx kundtjänst

    Rättslig grund för behandlingen    

    Behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse, 

    (GDPR, artikel 6(1)(e)). 

    När vårt ändamål för att behandla personuppgifterna upphör     
    När skulden reglerats.

    Delning av personuppgifter till externa parter (se avsnitt 8 nedan för mer information)   

    • Andra inkassoföretag om försäljning av skulden blir aktuell, se ovan.
  • Svara på frågor och kommunicera med dig via sociala medier (exempelvis Facebook eller LinkedIn).

    Behandlingen av personuppgifter sker om du kontaktar oss via sociala medier.

    Kategori av personuppgifter som behandlas och varifrån de samlas in      

    Personuppgifter som samlas in från dig:

    • Kontaktinformation
    • Identifieringsinformation
    • Kommunikation och interaktion med PayEx kundtjänst

    Personuppgifter som samlas in från andra källor:

    • PayEx: Kommunikation och interaktion med PayEx kundtjänst

    Rättslig grund för behandlingen    

    Behandlingen är baserad på en intresseavvägning.  

    (GDPR, artikel 6(1)(f)). I de fall en behandling är baserad på en intresseavvägning kan du alltid kontakta oss om du önskar mer information om den bedömning vi gjort, det gör du enklast genom att skicka ett mail till vår dataskyddsenhet på privacy@payex.com

    PayEx har bedömt att vi har ett berättigat intresse att ha närvaro på utvalda sociala medier för att erbjuda alternativa kontaktvägar till vår kundtjänst. Vi har bedömt att den behandling detta innebär är nödvändig för att uppnå ändamålet för behandlingen, att vårt intresse väger tyngre än din rätt att inte få dina uppgifter behandlade för det här ändamålet. 

    Vid kommunikation via sociala medier så behandlas dina personuppgifter även av de sociala medieföretagen i enlighet med deras respektive dataskyddsinformation. 

    När vårt ändamål för att behandla personuppgifterna upphör     
    När din fråga är besvarad/vår kommunikation är avslutad. 

    Delning av personuppgifter till externa parter (se avsnitt 8 nedan för mer information)   

    • Ingen vidare delning sker

     

  • Förenkla och göra dina betalningar smidigare när du betalar för en vara eller tjänst i vår betalväxel på Internet (Swedbank Pay Checkout).

    Om du har gett ditt samtycke sparar vi kontakt-, adress-, kort- och kontoinformation i en så kallad konsumentprofil. 

    Behandlingen av personuppgifter sker om du samtycker till behandlingen när du betalar för vara eller tjänst i Swedbank Pay Checkout.  

    Kategori av personuppgifter som behandlas och varifrån de samlas in      

    Personuppgifter som samlas in från dig:

    • Kontaktinformation
    • Identifieringsinformation
    • Transaktionsinformation

    Rättslig grund för behandlingen    

    Behandlingen är baserad på ditt samtycke (GDPR, artikel 6(1)(a)). Läs mer i avsnitt 6 om hur du kan återkalla ditt samtycke.

    När vårt ändamål för att behandla personuppgifterna upphör     

    Så länge vi har ditt samtycke. I vår efterköpsportal, under rubriken ”Mina uppgifter”, kan du radera de uppgifter (konsumentprofilen) vi har sparade om dig för detta ändamål. 

    Delning av personuppgifter till externa parter (se avsnitt 8 nedan för mer information)   

    • Ingen vidare delning sker

     

  • Spara data på grund av rättsliga krav.

    På grund av rättsliga krav, såsom t.ex. preskription, bokföringslagen och penningtvättslagstiftning behöver PayEx spara data även efter avslutad kundrelation. 

    Kategori av personuppgifter som behandlas och varifrån de samlas in      
    Alla kategorier av information som listas i avsnitt 4.

    Rättslig grund för behandlingen    
    Behandlingen är baserad på en rättslig förpliktelse. (GDPR, artikel 6(1)(c))

    När vårt ändamål för att behandla personuppgifterna upphör     
    Tidsperiod varierar beroende på lagrum. Se mer information under avsnitt 10.

6. Profilering och automatiserade beslut

Profilering avser varje form av automatisk behandling av personuppgifter för att utvärdera vissa personliga aspekter hos en fysisk person, i synnerhet för att analysera eller förutsäga aspekter avseende, exempelvis, en fysisk persons ekonomiska situation, personliga preferenser, intressen och beteende.

För vissa ändamål så använder vi oss av profilering av dig som kund. Profilering är en automatisk behandling av personuppgifter som innebär att personuppgifter används för att bedöma vissa personliga egenskaper hos dig. Till profilering kan kopplats automatiskt beslutsfattande, vilket innebär att en algoritm som utifrån resultatet av profilering fattar ett beslut utan inblandning från någon av våra anställda. 

Du har rätt att bli undantagen från, bestrida, framföra åsikter om eller granska beslut som enbart baseras på automatiserad behandling, inklusive profilering, om dessa beslut har rättsliga eller liknande konsekvenser för dig. Du kan kontakta vårt Dataskyddsteam enligt avsnitt 2 och som kommer tillse en manuell kontroll av beslutet. Vi kan även ta kompletterande information i beaktande om du ger oss sådan.

Profilering används vid kreditprofilering, transaktionsmonitorering, bedrägeri- samt penningtvättskontroll, se avsnitt 5 samt nedan. Av dessa behandlingar innefattar kreditprövning, kundkännedomsuppföljning, genomförande av transaktioner och transaktionsövervakning för att motverka bedrägerier också moment av automatiserat beslutsfattande. Dina rättigheter i samband med automatiserat beslutsfattande finner du i avsnitt 3. 

Transaktionsmonitorering

Transaktionsmonitorering genomför vi för att motverka bedrägeri eller penningtvätt och finansiering av terrorism. Vi profilerar och fattar automatiska beslut utifrån ditt användarbeteende och jämför det med beteenden och förhållanden som indikerar olika nivåer av risk. Enligt lag (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism ska uppgifter om alla omständigheter som, efter bedömning av misstänkta aktiviteter eller transaktioner, kan tyda på penningtvätt eller finansiering av terrorism rapporteras till Finanspolisen. 

Bedrägerikontroll

Profilering och automatisering av beslut som syftar till att undvika bedrägerier sker vid kortbetalningar. Ditt beteende profileras för att se om det indikerar möjligt bedrägligt beteende. Detta görs genom att jämföra ditt beteende och att det inte avviker från tidigare användning av våra tjänster. Profilering görs utifrån information som vi samlar in från dig, vår egna interna information samt uppgifter om kortnummer från externa sanktionslistor. Om misstanke, efter närmare analys, om bedrägeri förekommer kan personuppgifter komma att lämnas till Finanspolisen eller Åklagarmyndigheten enligt Lag (2010:751) om betaltjänster.

Penningtvättskontroll

Profilering och beslut som syftar till att förebygga penningtvätt. Ditt beteende profileras för att se om det indikerar möjlig penningtvätt. Profilering görs utifrån information som vi samlar in från dig och vår egna interna information. 

Kundkännedomsuppföljning

Enligt lag (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism ska Swedbank Pay känna sina kunder. Swedbank Pay kan komma att fatta beslut på enbart automatiserad behandling i syfte att säkerställa god kundkännedom. Automatiserade beslut kan fattas i de fall då tidigare lämnade kundkännedomsuppgifter, vid uppföljning, inte ändrats av dig eller baserat på uppgifter Swedbank Pay hämtar från externa källor. 

Tillbaka till toppen av sidan

7. Delning av dina personuppgifter

Swedbank Pay kan komma att lämna ut dina personuppgifter till myndigheter för att följa lag eller annan författning relaterat till exempelvis skatter, bokföring samt till motverkande av penningtvätt och finansiering av terrorism. För att kunna fullgöra produkt- och tjänsteavtal kan Swedbank Pay komma att lämna ut dina personuppgifter till andra bolag i Swedbankkoncernen och ibland till externa bolag vi samarbetar med såsom underleverantörer, betalningsförmedlare, betalningsmottagare, partners samt till part som agerar för annans räkning. För att kunna leverera våra tjänster till dig kan vi, beroende på vilken tjänst du har, dela dina personuppgifter med olika mottagare. 

När vi delar dina personuppgifter säkerställer vi att det finns ett personuppgiftsbiträdesavtal eller datadelningsavtal ingånget mellan oss och mottagaren, i de fall sådant krävs, och att dina uppgifter skyddas och behandlas i enlighet med vad som beskrivs i denna dataskyddsinformation och tillämplig dataskyddslagstiftning. Det innebär bland annat att mottagande personuppgiftsbiträde har rätt att behandla personuppgifterna bara för vår räkning och enligt våra instruktioner

Mottagare som vi kan dela dina personuppgifter med: 

Bolag inom Swedbank-koncernen (i vilken Swedbank Pay är en del, i egenskap av helägt dotterbolag) 

När vi delar personuppgifter inom koncernerna är det antingen för att förmedla våra tjänster, uppfylla regulatoriska krav eller för att kunna rapportera verksamhetsstatistik eller betalningsgenomförande.

Leverantörer och underleverantörer

Vi kan komma att dela dina personuppgifter med leverantörer och underleverantörer såsom konsulter, leverantörer av programvara (inklusive utveckling, drift, underhåll och support), leverantörer av fysisk och digital datalagring (inklusive utveckling, drift, underhåll och support) och företag som tillhandahåller utskriftstjänster. Vi använder oss av deras tjänster för att leverera våra tjänster till dig, då de kan ge oss tillgång till tjänster eller funktionalitet som vi inte själva kan erbjuda. 

Delningen av personuppgifter med underleverantörer sker främst för att kunna fullgöra vårt avtal med dig eller för att uppfylla lagkrav. Det förekommer också att vi använder oss av externa program för analys. Behandlingarna är då baserade på antingen ditt samtycke eller med stöd av en intresseavvägning.   

Myndigheter

Vi kan lämna ut information till myndigheter, däribland polisen, domstolar samt skatteverk och tillsynsmyndigheter i våra verksamhetsländer när vi har en rättslig skyldighet att göra det eller i samband med tvist. Exempelvis delar vi information med polis och tillsynsmyndigheter för att förhindra dels bedrägerier, dels penningtvätt och till motverkande av finansiering av terrorism.

Butiker 

När du handlar i en butik, en fysisk butik eller en butik på Internet, överför vi personuppgifter till butiken. Detta gör vi att för att butiken ska kunna administrera transaktioner, skicka de produkter som du har köpt och hantera frågor som kan uppstå vid köp, leverans och reklamationer av en vara eller tjänst.   

Delning av personuppgifter sker om du använder någon av våra betalterminaler eller om du betalar via vår betalväxel.  

 

Samarbetspartners

Swedbank Pay lämnar ut personuppgifter till bolag vi samarbetar med om det är nödvändigt för att tillhandahålla våra tjänster och tillåtet enligt lag. Exempel på sådana bolag är: leverantörer av lösningar avseende elektronisk legitimering, deltagare och/eller parter relaterade till nationella, europeiska och internationella betalsystem, förmedlare av finansiella tjänster, revisorer samt andra tredje parter som deltar i handelsutförandet eller som kunden har ett avtalsförhållande till och där sådan partnertjänst är kopplat mot Swedbank Pay’s tjänster, eller vid finansiell rapportering, leverantörer av databaser eller register, inkassobolag samt insolvens och/eller konkursförvaltare.

Tredje part i kortnätverk

För att genomföra en kortbetalning med debet- och kreditkort så krävs att flera parter är inblandade. Butik/handlare, kortutgivande bank, företag som behandlar kortbetalningar, företag som löser in korttransaktioner samt kortnätverken själva (exempelvis Visa/MasterCard/Amex/Diners) som tillhandahåller regelverk som de olika aktörerna behöver förhålla sig till när det gäller kortbetalningar. 

Swedbank Pay delar i sin roll som inlösare och utförare av kortbetalningar och data om kortbetalningar med de andra aktörerna i kortnätverken. Delningen sker i den utsträckning det är nödvändigt för att utföra korttransaktionerna, förhindra bedrägerier och följa kortnätverkens regler. Om du förnyar ditt kort eller får ett nytt kort kommer vi att överföra denna information till kortnätverket för att kortnätverket ska kunna informera tredje parter, med vilka du tidigare valt att spara dina kortuppgifter (till exempel för återkommande transaktioner). 

Delning av personuppgifter sker om du betalar med kort i någon av våra betalterminaler eller om du betalar med kort i vår betalväxel.  

 

Betaltjänstleverantörer

Inom ramen för några av de tjänster som Swedbank Pay erbjuder använder vi oss av olika betaltjänsteleverantörer för att kunna erbjuda betalsätt såsom Swish, banköverföring eller så kallade ”mobila plånböcker” såsom Apple Pay och Google Pay eller BNPL-tjänster (Buy Now Pay Later). 

När du använder ett sådant betalsätt för att betala ditt köp så kan Swedbank Pay dela dina personuppgifter med såväl aktuell butik, samt betaltjänstleverantören. Delningen med butiker och betaltjänstleverantörer görs för att utföra den transaktion du initierat.

Delning av personuppgifter sker om du använder någon av våra betalterminaler eller om du betalar via vår betalväxel och där använder dig av kortbetalning, banköverföring, Swish, BNPL eller en mobil plånbok som betalsätt. 

Kreditupplysningsföretag

Vi kan dela dina personuppgifter med ett kreditupplysningsföretag när du ansöker om att ingå avtal med Swedbank Pay för tjänster där kreditprövningen sker som i ett led att utvärdera din verksamhets ekonomiska förmåga eller för att utvärdera ett kreditsäkerhetsarrangemang. Din kreditvärdighet påverkas inte av att Swedbank Pay inhämtar en kreditupplysning. 

Kreditupplysning inhämtas för att bekräfta din identitet och bedöma din finansiella ställning. Vi inhämtar kreditupplysning baserat på Swedbank Pay berättigade intresse att säkerställa betalningsförmåga och soliditet. 

Företag som bedriver inkassoverksamhet

Vid förfallna skulder delar vi personuppgifter i fall då vi ger i uppdrag till inkassoföretag att driva in förfallna skulder. Inkassoföretagen är självständigt personuppgiftsansvariga för sin behandling och har att behandla dina personuppgifter i enlighet med sin egen dataskyddsinformation. 

Person med fullmakt att företräda dig

Vi kan dela dina personuppgifter med den som har rätt att ta del av dem enligt fullmakt lämnad från dig. Genom att använda ett ombud kan din kontakt med oss förenklas. Delningen görs baserat på lämnad fullmakt. Vi kan även komma att dela dina personuppgifter med god man, förmyndare, förvaltare baserat på beslut om sådant ställföreträdarskap.

Banker och andra finansiella institut.
Om du gör betalningar till andra konton så delar vi dina uppgifter, såsom identifieringsuppgifter och betalningsinformation, med de banker och kreditinstitut som tillhandahåller kontot. Delningen sker för att fullgöra avtalet med dig. 

Sociala medieföretag
Om du kontaktar oss via sociala medier så kommer dina personuppgifter behandlas även av de sociala medieföretagen. Deras självständiga behandling av dina personuppgifter sker i enlighet med deras respektive dataskyddsinformation. 

Delning av personuppgifter vid avyttring av verksamhet eller tillgångar
Om Swedbank Pay väljer att sälja tillgångar eller verksamhet kan vi komma att lämna dina personuppgifter till potentiell köpare av sådana tillgångar eller verksamhet eller till någon som agerar på uppdrag av potentiell köpare. 

Tillbaka till toppen av sidan

8. Geografiskt område för personuppgiftsbehandling

I allmänhet kommer dina personuppgifter att behandlas inom Europeiska unionen/Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EU/EES). 

I flera av våra tjänster använder vi oss av amerikansk molntjänstleverantör där vi har valt Europa som primär lagringsplats, men där viss överföring till USA kan ske vid hög belastning. I undantagsfall kan även denna persondata komma att behandlas i andra länder som leverantören verkar i. 

Vi kommer alltid att säkerställa att länderna i fråga har en adekvat skyddsnivå (EU-kommission listar på sin hemsida de länder utanför EU/EES som anses ha en ”adekvat skyddsnivå) och/eller att personuppgiftsbiträdet har infört lämpliga säkerhetsåtgärder så att samma skyddsnivå tillämpas för dina personuppgifter som under GDPR, till exempel genom undertecknande av standardavtalsklausuler (SCC) (mer information om standardklausuler finner du på EU-kommissionens hemsida samt på svenska Integritetsskyddsmyndighetens hemsida.

Vid delning/behandling av personuppgifter via amerikanska tjänster säkerställer vi företaget i fråga är medlem i Data Privacy Framework: dataprivacyframework.gov

Du kan få ytterligare information om överföring av personuppgifter utanför EU/EES på begäran, du kan också kontakta oss om du vill ha mer information om våra skyddsåtgärder. 

Tillbaka till toppen av sidan

9. Så länge sparar vi dina personuppgifter

Swedbank Pay kommer inte att behandla personuppgifter längre än nödvändigt för de ändamål för vilka personuppgifterna samlades in och endast i enlighet med lagringsregler i lag och andra regleringar. Till exempel kommer Swedbank Pay, när avtalsförhållandet upphört, att spara personuppgifter i bokföringssyfte och för ändamål relaterade, att förhindra penningtvätt samt för att rättsliga anspråk ska kunna fastställas, göras gällande eller försvaras i enlighet med de lagkrav som finns. . 

För vissa uppgifter behöver Swedbank Pay också förhålla sig till att uppfylla olika lagkrav och kan därför behöva spara dina uppgifter även efter att det att ändamålet för vilket uppgifterna samlades in har upphört. Om vi sparar dina uppgifter för att uppfylla lagkrav, så använder vi inte dina uppgifter för något annat ändamål än för att just uppfylla lagkrav.

  • Personuppgifter som används för det avtalsrättsliga förhållandet mellan dig och Swedbank Pay sparas normalt under avtalets löptid och därefter högst i tio (10) år enligt regler för preskription.
  • Personuppgifter som Swedbank Pay måste spara enligt bokföringslagen sparas normalt i sju (7) år efter det år då kundrelationen upphört.
  • Personuppgifter som Swedbank Pay måste spara enligt penningtvättslagstiftning sparas normalt i fem (5) år efter avlutad kundrelation. Om rapportering skett till Finanspolisen sparas informationen i tio (10) år.
  • Personuppgifter inhämtade med samtycke som rättslig grund behandlas som längst under den tid ett giltigt samtycke finns.

Om ändamålet för vilket personuppgifterna samlats in har upphört och vi inte har lagkrav att behålla uppgifterna, måste vi istället göra en avvägning om vi behöver uppgifterna för att skydda oss från eller på annat sätt tillvarata rättsliga anspråk.

Tillbaka till toppen av sidan

10. Webbkakor (cookies)

Cookies är små textfiler som lagras på din dator (eller mobiltelefon eller annan enhet som är ansluten till internet) när du besöker en webbplats. Vi använder cookies på våra olika webbplatser och portaler. Nödvändiga cookies möjliggör grundläggande funktionalitet, till exempel navigering, medan prestandacookies kan användas för att möjliggöra annan webbplatsfunktionalitet och statistik. Spårningscookies används för att se hur användare interagerar med olika funktioner på webbplatser och portaler. I gränssnittet till respektive webbplats och portal finner du mer information om vilka cookies som används och hur du går tillväga för att acceptera eller avböja olika typer av cookies. Se mer information på vår sida om cookies.

Tillbaka till toppen av sidan

11. Uppdateringar av dataskyddsinformation  

Vi utvecklar och förbättrar kontinuerligt våra tjänster. Det innebär också att vi kontinuerligt uppdaterar vår dataskyddsinformation för att informera dig om hur dina personuppgifter kan komma att behandlas, exempelvis när vi lanserar nya tjänster och betalsätt. Därför är det viktigt att du regelbundet tar del av vår dataskyddsinformation.

Den senaste versionen av vår dataskyddsinformation finns alltid tillgängligt på vår webbplats. Från vår webbplats har du också möjlighet att ladda ner dataskyddsinformationen i PDF-format. Du kan också få en kopia av den senaste versionen hemskickad till dig genom att kontakta oss via någon av de kontaktvägar som du hittar under avsnitt 2.

Om vi gör större förändringar i hur vi behandlar dina personuppgifter, eller om vi behöver ditt samtycke, kommer vi att meddela dig.

Tillbaka till toppen av sidan