Supportens 5 bästa tips – så du slipper ringa
På supporten för Swedbank Pay jobbar ett glatt gäng som gärna hjälper dig lösa både små och stora frågor. Visste du att svaren till många av dina frågor går att hitta på egen hand? Två medarbetare från supporten, Emil och Jakob, delar med sig av sina bästa tips.
Ett stöttande team
Emil jobbar främst med frågor inom området PSP (Payment Service Provider), medan Jakob främst hanterar frågor om kortinlösen. Båda nämner att man måste ha bred kunskap för att kunna ge bra och snabb support eftersom alla medarbetare förväntas kunna svara på det mesta inom sitt område. Via mejl och telefon trillar flera hundra frågor in i veckan. Supporten strävar alltid efter att besvara alla dessa så snabbt som möjligt.
Några av de vanligaste frågorna Emil och Jakob får in handlar om varför vissa transaktioner inte går igenom, hur en betalterminal fungerar eller när utbetalningar ska ske. Svaret till dessa frågor, och många andra, hittar du enkelt på egen hand med hjälp av Emils och Jakobs tips.
Tips 1: Hitta vanliga frågor och svar på vår företagssupport
De allra flesta frågor som folk ställer till supporten finns redan besvarade bland våra vanliga frågor och svar på företagssupporten. Frågorna är uppdelade i fem områden (e-handel, kortinlösen, Merchant Portal, terminaler och fakturering) och du kan även söka efter specifika frågor eller ord. Lägg till denna sida bland dina bokmärken så kommer du (nästan) aldrig att behöva supporten igen!
Tips 2: Utforska vår Merchant Portal
Vårt inloggade läge för handlare heter Merchant Portal och är ett helt kostnadsfritt verktyg där du kan hantera dina ärenden som kund hos oss. Där hittar du även massor av matnyttig information som är specifik för dig, som till exempel:
- dina utbetalningar och när de ska ske,
- transaktioner och returer,
- dina kunduppgifter, så som priser och MCC,
- dokument vi skickar till dig, så som serviceavgifter eller annan information.
Logga in med BankID och bekanta dig med portalen – det kan komma att spara dig mängder av tid nästa gång du är på jakt efter uppgifter.
Tips 3: Se vår driftstatus på egen hand
Ofta undrar kunder som ringer in ifall något krånglar på vår ände. Vi svarar gärna på det, men både du och vi kan spara lite tid tack vare vår sida om driftstatus som du alltid hittar en länk till längst ner på vår hemsida. Här lägger vi upp aktuell information om eventuella störningar som sker hos oss, så att du alltid snabbt kan lista ut om det är hos oss eller dig tekniken krånglar.
Tips 4: Hitta våra avtal och blanketter
Något annat som många ringer eller mejlar om är våra avtal eller blanketter, kanske för att undersöka vad som gäller för någon specifik onlinefunktion eller vilka villkoren var nu igen för uthyrning av terminal. Givetvis gör vi det enkelt för dig att hitta dessa på vår sida med avtal eller blanketter som du också alltid hittar en länk till längst ner på hemsidan.
Tips 5: Ge oss förslag på hur vi kan bli bättre
Vi jobbar systematiskt med att förbättra vår support och går flera gånger i månaden igenom den feedback som kunderna lämnar in. Tycker du att vi kan göra något bättre eller enklare för dig så vill vi mer än gärna höra det. Mejla eller ring oss med dina förbättringsförslag så tar vi dem i beaktande. Längst ner på vår hemsida finns även en länk för att lämna in klagomål ifall du tycker att något inte har skötts som det bör. Dessutom får du alltid möjligheten att ge feedback efter ett avslutat ärende. Använd gärna dessa verktyg – vi vill göra vårt yttersta för att du ska få den bästa tänkbara supporten.
Om du ändå behöver oss
Vi hoppas att dessa tips hjälper dig lösa de flesta knipor som dyker upp framöver på egen hand, men om du ändå skulle behöva vår hjälp så finns Emil, Jakob och resten av gänget på supporten alltid här för dig. Du når oss via vår kontaktsida eller på 08-411 10 80.
Under jul och nyår kommer vår support att ha avvikande öppettider:
- Lördag 23/12 10–16
- Julafton 24/12 10–14
- Juldagen 25/12 10–14
- Annandagen 26/12 10–16
- Nyårsafton 31/12 10–16
- Nyårsdagen 1/1 10–16