Skippa åkkortet, blippa betalkortet hos SL
Om du bor eller är på besök i Stockholm kan du numera åka med kollektiv trafiken smidigare än någonsin tack vare ett lyckat samarbete mellan SL och Swedbank Pay. Vi träffar SL:s Erik Flygare och Charlotte Modig som berättar mer.
Ett enklare sätt att köpa biljett
Från och med februari i år kan du som åker kollektivt i Stockholm numera blippa ditt betalkort från MasterCard, Visa eller American Express direkt i spärren eller på bussen för att köpa en enkelbiljett. Biljetten är giltig i 75 minuter och kan användas i SL:s hela trafik.
”Vi har velat göra det smidigare för resenärer att köpa enkelbiljetter” berättar projektledaren Erik Flygare. Han nämner även att ingen registrering behövs i förhand för att använda funktionen.
Själva kostnaden dras från ditt konto först när dagen är slut och dagens alla resor har räknats ihop. För stunden kan du endast köpa vuxenbiljetter för 38 kronor, men senare i år ska även rabatterade biljetter för pensionär och ungdom bli tillgängliga med den smidiga betallösningen.
Utmanande men framgångsrikt
Stockholm är Nordens första huvudstad att implementera färdbiljett i kollektivtrafiken via blipp av betalkort. Erik berättar om utmaningarna som kommer med ett så stort projekt.
”Det är ett långt led av kommunikation som behöver lösas. Läsaren i spärren skickar information till Swedbank Pay som skickar den vidare till resenärens bank för godkännande och sedan tillbaka igen.”
Genom allt detta hålls kortinformationen säker tack vare så kallad ”tokenisering”. Informationen byts direkt i spärrens eller bussens läsare ut mot krypterade siffror, en token, som gör att varken SL, Swedbank Pay eller någon annan utom banken kan identifiera kortet eller dess ägare.
”Allt det här behöver så klart också ske blixtsnabbt så att spärren öppnas när man blippat kortet” lägger Erik till. Han är nöjd med att projektet, trots dess storlek och komplexitet, har gått enligt plan och lyfter just planeringsarbetet som en avgörande del i det hela.
Engagemang från alla håll
Affärsförvaltaren Charlotte Modig lyfter att samarbetet har varit jättebra, både mellan SL och Swedbank Pay, men även med andra som har hjälpt till att ro projektet i hamn. Att det är en tjänst som är enkel att förstå och som många har efterfrågat gjorde att engagemanget var på topp från alla inblandade parter.
Nu när tjänsten är tillgänglig för allmänheten, hur har de viktigaste bedömarna, resenärerna, tagit emot den?
”Fantastiskt väl!” berättar Charlotte och avrundar med att kalla projektet en riktig framgångssaga!
Vill du veta mer?
Du kan läsa mer om SL:s nya tjänst res med betalkort här. Har du frågor om betallösningar eller är intresserad av en egen betallösning för din verksamhet?
Hör gärna av dig till oss på 08-411 10 80 eller skriv via vårt kontaktformulär.