Så kan du använda transaktionsdata till att öka dina intäkter

Kan man använda transaktionsdata för att förbättra kundupplevelsen och anpassa försäljningen? Det enkla svaret är ja. Med en samlad överblick av viktig data och analyser kan du förutspå vad dina kunder vill ha. Du kan få nya insikter som hjälper dig i rätt riktning – till bättre affärsbeslut och nöjdare kunder - med chans till ökade intäkter.
Vad är transaktionsdata?
När en kund betalar en produkt eller tjänst av dig skapas en transaktion. Väljer kunden kort som betalsätt dras pengarna från kundens konto och förs över till ditt med hjälp av en kortinlösare. Vi är Sveriges största kortinlösare och hanterar majoriteten av alla korttransaktioner i Sverige.
Själva korttransaktionen innehåller information som du kan ta del av och analysera. Det är den här typen av data, tillsammans med annan information, som du kan dra nytta av när du vill öka dina intäkter.
Analysera dina korttransaktioner
Som handlare kan du logga in i Merchant Portal för att komma åt din korttransaktionsdata. Under fliken Statistik finns en översikt av din försäljning presenterat i tydliga grafer och diagram. Du kan enkelt filtrera vyn.
Under Transaktioner kan du gå in mer i detalj på respektive bunt och/eller transaktion.
Du vet väl att du kan ladda ner dina resultat till Excel? Du kan också få dina rapporter direkt till din inkorg. På så vis kan du lätt analysera din kunddata utan att behöva logga in. Vill du att rapporter kommer direkt till din inkorg? Gå in under fliken rapporter/ prenumerationer/lägg till prenumeration .
Så vilken typ av data kan vara relevant att analysera?
- Tidpunkt – När på dygnet/veckan/månaden/året genomförs flest köp? Har du koll på det kan du anpassa personalstyrkan, marknadsföringen och möjligheten att erbjuda snabba, enkla och säkra betalningar. Hos oss kan du hyra en terminal en kortare period när du behöver, till exempel under högsäsong.
- Belopp och valuta – Var finns din kundstock, hur vill de betala och vilka belopp handlar dina kunder för? Baserat på svaren kan det vara värt att se över betalsätten du erbjuder och eventuellt komplettera med fler. Kort är det vanligaste betalsättet men delbetalning och faktura brukar passa kunder som handlar för större belopp. Swish är däremot vanligt vid lägre summor. Att erbjuda olika valutor kan vara intressant om du har försäljning online eller turister som besöker din verksamhet.
- Betalterminal – Har du fysisk butik med flera betalterminaler? Hur ser transaktionsfördelningen ut mellan betalterminalerna? Behöver du ändra placering eller kanske byta betalterminal från stationär till bärbar för att öka kundupplevelsen? En betalterminal med tilltalande design och stor display gör det enkelt för kunderna att betala.
Fler tips kan du ta del av i filmen där vi guidar dig igenom Merchant Portal.
Kombinera kunddata för bästa resultat
Förutom data från korttransaktioner kan du nyttja statistik från andra verktyg. Om du har försäljning online är det en självklarhet att du använder Google Analytics eller liknande verktyg för att analysera dina kunders beteende och preferenser för att skapa mer effektiva marknadsföringskampanjer och försäljningsstrategier. Detta kan öka försäljningen av befintliga produkter och locka nya kunder att köpa från dig.
Har du en fysisk butik eller restaurang kan du gå igenom kassans statistik för att se vilken vara eller rätt på menyn som säljer bäst.
Genom att kombinera data kan du komma fram till hur du ska planera din försäljning framåt. Några exempel på data att analysera är:
- Transaktionsdata för att analysera köpen som genomförs
- Besöksstatistik för att segmentera dina kunder och förstå deras köpbeteende
- Pris för att hitta rätt nivå baserad på utbud och efterfrågan
- Kampanjer/annonser/erbjudanden/rabatter för att optimera kundupplevelsen och skapa mer lojala kunder
- Kundklubbsdata för att premiera återkommande kunder och lära dig vad de gillar.
- Lagersaldo för att se vad som faktiskt säljer och vad som kan skapa up-sell och cross-sell.
Sammanfattningsvis kan användningen av kundernas transaktionsdata vara en viktig faktor för att öka intäkterna. Genom att förstå hur dina kunder beter sig är det lättare att förutse deras behov, och på så sätt kan du alltid ligga steget före, producera, beställa och leverera det som din kund önskar. Precis när de behöver det. Detta kan leda till ökad försäljning, större kundlojalitet och ökade intäkter över tid.
Hur kan vi hjälp dig?
Vill du veta mer om hur du kan arbeta med kunddatan för att öka företagets intäkter? Hör av dig via vårt kontaktformulär nedan eller ring oss på 08-411 10 80, så berättar vi mer!