Hur påverkar lågkonjunktur konsumenters betalvanor?
Inflation och ekonomiska utmaningar kan ha stor påverkan på köpvanor. Men hur mycket förändrar det egentligen vårt sätt att betala? Mindre än vad man kan tro enligt undersökningar.
68%
Har inte ändrat sin betalpreferenser trots ökade kostnader.
17%
Handlar generellt mindre.
44%
Uppger att deras användning av kredit är oförändrad.
Stabilitet trots utmaningar
Man skulle kunna tro att högre priser och minskad köpkraft skulle leda till att fler konsumenter skulle vända sig till kredit eller andra betalningssätt. Men enligt rapporten Sverige Betalar från 2023 är verkligheten mer nyanserad än så.
Undersökningen visar att nästan sju av tio (68%) inte har ändrat sina betalpreferenser trots inflation och höjda levnadskostnader. Detta tyder på en stark preferens för stabilitet när det gäller betalmetoder, även under ekonomiskt pressade tider. I stället för att förändra sitt sätt att betala verkar många justera andra aspekter av sin konsumtion.
Ökad handel under kampanjer och i lågprisbutiker
En av de anpassningar som svenskar gör är att handla mer under kampanjer och i lågprisbutiker. Undersökningen visar att var sjätte person (17%) handlar generellt mindre, men var tionde (11%) handlar mer på kampanjer och reor. Dessutom väljer 9% att i större utsträckning handla i lågprisbutiker. Detta beteende indikerar att konsumenter blir mer prismedvetna och söker efter bästa möjliga erbjudanden för att maximera sitt värde för pengarna.
Kredit och faktura – stabila men ej ökande
En annan intressant aspekt är användningen av kredit. Trots ekonomiska utmaningar visar undersökningen att endast två procent säger att de handlar mer på kredit. Majoriteten, 44%, säger att deras användning av kredit är oförändrad, medan 43% aldrig handlar på kredit. Detta tyder på att även om det finns en viss ökning i kreditanvändning är det inte en betydande förändring i konsumtionsmönstren.
Demografiska skillnader i betalvanor
Det finns också demografiska skillnader när det gäller hur lågkonjunkturen påverkar betalvanorna. Kvinnor är mer benägna att minska sin konsumtion generellt (21%) jämfört med män (12%). Samtidigt är män mer benägna att inte alls ha påverkats av inflation och räntor (72%) jämfört med kvinnor (63%). Detta kan bero på olika nivåer av ekonomisk säkerhet och utgifter inom olika hushåll.
Framtiden för betalvanor
Trots att många svenskar håller fast vid sina betalvanor är det tydligt att ekonomiska faktorer driver en ökad medvetenhet om pris och värde. Företag kan dra nytta av denna insikt genom att fokusera på att erbjuda attraktiva kampanjer och prisvärda alternativ. Genom att förstå dessa trender kan företag bättre anpassa sina strategier för att möta konsumenternas behov under ekonomiskt osäkra tider.
Behöver du hjälp med dina betallösningar? Fyll i formuläret nedan eller ring oss på 08-411 10 80 så hjälper vi dig att komma igång.