Gör existerande köpbeteenden till en framgångssaga för din verksamhet

Förra året berättade vi om SL som möjliggjort för sina resenärer att skippa åkkortet för att istället blippa betalkortet. Ett projekt som beskrevs som en riktig framgångssaga. Här berättar vi om vägen dit, kontaktlösa betalningar och ger dig 3 tips på hur du kan lära känna dina kunder och din omvärld lite bättre.
Att hålla koll på sin omvärld
Oavsett vilken bransch du är verksam i har du mycket att vinna på att hålla koll på din omvärld. Både nationellt och internationellt.
Ett exempel på köpbeteende som verkar ha inspirerat verksamheter runtom i landet, och som särskilt tagit fart de senaste åren är kontaktlösa betalningar. Som inte bara syns på den svenska marknaden utan också på flera andra ställen i världen. Särskilt till följd av pandemin.
I USA visade mätningar att användandet av kontaktlösa betalningar ökade med 150% vid utbrottet av covid-19. Och i Sverige har vi gått från 20% i början av 2019, till 70% i februari i år - vilket gör kortbetalningar med blipp till ett av de vanligast förkommande betalsätten idag.
Först i Norden med biljettköp med blipp i kollektivtrafik
Vi har tidigare berättat hur vi hjälpt matvarubutiker anpassa sig till mobila betalningar. Sedan en tid tillbaka hjälper vi även trafikoperatörer utforska vilka möjligheter de har att ta betalt på nya innovativa sätt.
Det har resulterat i att Stockholm blev första huvudstaden i Norden där resenärer erbjuds blippa sin resa i tunnelbanan och på bussen. Du behöver alltså inte ladda ner appen eller ha köpt en biljett innan du påbörjar din resa.
En lösning för dig med kunder från världens alla hörn
Ambitionen med projektet var att göra det smidigare för resenärer att köpa enkelbiljetter och resa i kollektivtrafiken. Det innebar dels att du skulle kunna använda ditt betalkort som resekort istället för till exempel en förköpt biljett i appen. Men också att processen från att du blippar ditt kort, till kontroll av kortet och skapad biljett och öppnade spärrar ska ske på bara några sekunder.
Och det är precis så det fungerar idag.
Alla kontaktlösa kort från VISA, Mastercard och American Express kan tas emot och eftersom lösningen bygger på ett internationellt regelverk kan du blippa betalkort från alla delar av världen.
Det går alltså lika smidigt för dig som är besökande från en annan stad, som från ett annat land, att resa med länstrafiken i Stockholm.
Vad krävs egentligen för att göra en utveckling som denna?
I en intervju med SL som vi gjorde förra året beskrevs samarbetet som en riktig framgångssaga och att nyutvecklingen tagits emot över förväntan.
Sedan dess har vi sett andra aktörer hoppa på liknande lösningar. Bland annat Skånetrafiken. Och vi hoppas att vi snart ska se fler trafikoperatörer runtom i landet komma igång.
Hur du i slutändan väljer att forma fram din lösning beror på om du vill att vi hjälper dig lösa hela pusslet, eller bara några bitar. Med andra ord om du behöver funktionen som finns i läsaren eller betalterminalen, eller bara kortinlösen. Oavsett vilket utgångsläge du har ser vi till att hjälpa dig i rätt riktning med betalningar som passar dina kunder.
Vill du få inspiration till hur du kan få bättre koll på din omvärld och dina kunder?
Här kommer våra 3 tips!
- Prenumerera på nyhetsbrev
Att hålla koll på exakt allt som händer i vår omvärld kan ibland kännas som ett heltidsjobb. Men idag finns det massor av nyhetsbrev att följa som kan vara till hjälp för just dig och din verksamhet.
Vill du få bättre koll på hur svenskarna betalar och andra saker som händer inom betalvärlden?
Följ oss på LinkedIn eller prenumerera på vårt nyhetsbrev. - Kartlägg din ideala kund
Ju mer du vet om dina kunder desto bättre! Kan du se hur hen föredrar att handla? Vilken tid på dygnet, med vilket betalsätt och under vilken period du har som högst köptryck? Det här är ett arbete som pågår över tid, men ju förr du påbörjar din kartläggning desto enklare blir det gör dig att förutspå vad dina kunder efterfrågar från dig.
När du är kund hos oss får du fri tillgång till vår portal, Merchant Portal. Här du får full översikt på dina transaktioner och kan arbeta med datan för att förstå dina kunder bättre. - Våga testa!
Som det gamla talesättet lyder – man måste våga för att vinna. Kanske funderar du på om du skulle kunna ta betalt med en terminal ute i butiken för att arbeta bort köerna och få en mer effektiv försäljning? Testa! Antingen blir det en succé eller en lärdom.
Vi finns här för dig om du vill bolla idéer och hjälper dig navigera bland de olika möjligheterna.
Är du nyfiken på hur du skulle kunna ta emot kontaktlösa betalningar?
Vad kul! Vi hjälper dig gärna. Hör av dig till oss på 08-411 10 80 eller fyll i formuläret här nedan.