Fyra sätt att boosta din försäljning 2024
Små justeringar kan göra stora avtryck. Här kommer fyra insikter från oss inom betalbranschen som är enkla att implementera för att boosta din försäljning lite extra i år.
1. Ha en enkel och tydlig betalning – och erbjud flera betalsätt
En effektiv betalningsprocess är nyckeln till att konvertera intresserade besökare till lojala kunder. Var tydlig med priset, eventuella fraktkostnader och villkor för returer och återköp. Erbjud även och var tydlig med att det finns flera olika betalningssätt i kassan. Enligt undersökningen ”Sverige betalar” från 2023 tycker nämligen tre av fyra svenska kunder att det är viktigt att kunna välja mellan olika betalmetoder och nästan var tredje störs av att inte kunna välja betalmetod online – så se till att ha flera alternativ på plats för att säkra upp köpet.
2. Erbjud kunderna möjligheten att betala via Apple Pay och öka konverteringsgraden
Digitala plånböcker, med Apple Pay i spetsen, blir allt vanligare i dagens betallandskap. Statistik visar att företag ser en markant ökning i intäkter när kunder väljer Apple Pay, särskilt vid köp via mobilen. Detta kan tillskrivas dess användarvänlighet och säkerhet, vilket förbättrar kundupplevelsen och därmed ökar sannolikheten för genomförda köp. För att maximera er försäljning och kundnöjdhet, rekommenderar vi därför starkt att lägga till Apple Pay som ett betalningsalternativ i er betalningsmeny för att stärka konverteringsgraden lite extra.
3. Erbjud köp på faktura och delbetalning
Genom att tillhandahålla senare betalning öppnar du upp din verksamhet för en bredare kundkrets. Detta ger kunderna friheten att handla enligt deras ekonomiska behov, vilket inte bara ökar försäljningen utan också kundnöjdheten. Som företagare kan du känna dig trygg med att en risk- och kreditbedömning alltid utförs av oss för att minimera bedrägerier och säkerställa att kunderna faktiskt kan betala. Det är också alltid möjligt för dina kunder att betala hela beloppet innan betalplanen är slut.
4. Stärk erbjudandena med nya insikter om produkter och köpbeteende från transaktionsdata
För dig som är på jakt efter nya insikter om dina kunder är transaktiondata rena guldgruvan. Denna värdefulla information ger dig insikter i kundernas köpbeteenden och i vår lätthanterliga Merchant Portal kan du enkelt få en överblick över dina kunders beteenden – oavsett om köpet sker i butiken eller online. Vilka veckodagar är de mest välbesökta? Vilken tid på året görs de största inköpen? Allt detta finns bara några knapptryck bort i vår portal. Ha för vana att gå in och kika där emellanåt för att hålla koll på eventuella nya trender och stärka upp dina erbjudanden.
Vill du veta mer?
Läs mer om hur du kan vidareutveckla onlinebetalningarna för din hemsida här, Vill du ha personlig vägledning? Kontakta oss via formuläret nedan eller ring oss på 08-411 10 80 så hjälper vid dig.