Checklistan för dig som vill ta betalt under högsäsong
Att kunna ta betalt under högsäsong är avgörande för dig som driver en butik eller restaurang och vill maximera försäljning och kundnöjdhet. Oavsett när på året högsäsongen infaller för just din verksamhet har vi tipsen när högtrycket närmar sig. Här kommer några tips när du vill ta betalt.
1. Planera för ökad försäljning
- Det är viktigt att förbereda sig för att fler kunder kommer till din butik eller restaurang.
- Se till att du har tillräckligt med personal, ett anpassat lager och möjlighet att kunna ta betalt. Genom att använda fler betalterminaler än vanligt minskar du kötiderna och ökar servicen.
- Glöm inte att beställa kvittorullar! Kolla också över batteri och laddare till dina betalterminaler.
- Generösare öppettider kan göra att besöken sprids ut under dagen och det blir ett jämnare flöde.
- Titta tillbaka på föregående högsäsonger. Vad kan du förbättra till nästa gång?
2. Redo med rätt betalsätt
Det är lika viktigt att anpassa försäljningen som betalsätten efter kundernas köpbeteenden. När, var och hur föredrar de att betala? Med en bärbar terminal ökar du flexibiliteten och kan ta betalt direkt vid bordet eller ute i butiken. Om kunderna har kortet i sin mobil eller klocka, erbjud blippfunktion på din kortterminal. Dricksfunktion med föreslagna belopp direkt i terminalen underlättar både för dig och kunderna.
Kanske behöver du hyra extra betalterminaler under högsäsongen för att undvika köer. Då är det viktigt att din personal snabbt kan komma igång med att ta betalt av kunderna.
Tänk också på att det ska vara enkelt att returnera en vara och få pengarna tillbaka.
3. Betallösningar med hög kapacitet och säkerhet
Försäljningen och intäkterna är beroende av betallösningar som håller när trycket är som högst. Tekniskt strul och system som stänger ner när du ska ta betalt är varken bra kundvård eller bra för dina affärer. Välj en betalleverantör och kortinlösare du kan lita på och där du snabbt får in pengarna på kontot.
Säkra betalningar är ett måste, både för dig och dina kunder. Uppdatera till senaste mjukvaran och erbjud endast betalsätt med hög säkerhet från seriösa betalleverantörer.
4. Tydlig information till dina kunder
Det är inte bara du som behöver förbereda dig inför högsäsongen. Informera dina kunder i god tid. Om du redan har en kundklubb kan du öka kundnöjdheten genom att erbjuda dina mest lojala kunder förmåner. De kan få förtur till efterfrågade varor, dubbla poäng om de handlar eller besöker dig under tider då färre brukar komma eller om de tar med sig en vän som också blir medlem.
På plats är det också viktigt att informera om öppettider, reservationer, sista beställning, priser samt vilka valutor och betalsätt du accepterar. Är det många turister från utlandet kan det vara bra att informationen finns på flera språk.
Om du vill locka nya kunder marknadsför din verksamhet på de ställen dina kunder befinner sig, både digitalt och fysiskt.
5. Support vid behov – allt på ett ställe
Har du loggat in i din kundportal och vet var du hittar din transaktionsdata? Se till att ha koll på rapporterna, serviceavgifter, var du beställer kvittorullar, de vanligaste frågorna och hur du kommer i kontakt med supporten om du skulle behöva. Det är oftast i stressade situationer man behöver hjälp. Då kan det vara bra att veta att du kan kontakta någon som guidar dig rätt. Det underlättar om du har allt som rör betalningar på ett ställe. Det innebär oftast ett avtal, en leverantör och en support.
Lycka med försäljningen! Vill du prata om att ta betalt under din högsäsong med oss? Hör av dig via vårt kontaktformulär nedan eller ring oss på 08-411 10 80, så berättar vi mer!