Checklistan: 5 saker du som handlare bör tänka på inför sommaren
Förberedelse är nyckeln till att navigera sommarsäsongens unika möjligheter och utmaningar. Nedan följer en praktisk checklista på saker som kan vara bra att tänka på när du förbereder dig för att ta betalt under en hektisk sommarsäsong.
1. Planera och förbered dig i god tid
Börja med att utvärdera dina tidigare högsäsonger. Anpassa ditt lager, schemalägg tillräckligt med personal och se till att din betalinfrastruktur är redo för att hantera den ökade kundtrafiken. Glöm inte heller att beställa extra kvittorullar!
2. Använd transaktionsdata för att förutse kundbeteenden
Genom att analysera försäljningsdata från föregående år kan du göra välunderbyggda beslut gällande lager, marknadsföring och personal. Vår Merchant Portal erbjuder enkla verktyg för att spåra och analysera denna data. Identifiera vilka produkter eller tjänster som var populära under tidigare somrar, något som hjälper dig att justera ditt sortiment och din marknadsföringsstrategi för att bättre möta kundernas önskemål.
3. Erbjud flexibla betallösningar
Möt dina kunders varierande betalningspreferenser genom att erbjuda en bred mix av betalningsalternativ. Detta inkluderar traditionella kortbetalningar samt mobila lösningar som Apple Pay och Google Pay vilket inte bara ökar tillgängligheten utan också förstärker kundupplevelsen.
4. Har du tillräckligt många betalningspunkter?
Hur väl klarar dina nuvarande terminaler av det ökade trycket under sommaren? Har du bara en betalningspunkt kan det vara bra att säkra upp med ytterligare minst en terminal. Här kommer erbjudandet om korttidshyra av extra betalterminaler väl till pass för att undvika köbildning och förbättra kundupplevelsen med de flexibla betalsätt som vår bärbara betalterminal, PAX A920Pro, erbjuder. Det är även en god idé att uppdatera dina befintliga betalterminaler till den senaste mjukvaran för att säkerställa hög säkerhet och driftskapacitet.
5. Var proaktiv med dina erbjudanden och erbjud information på flera språk
Informera dina kunder i god tid om eventuella säsongserbjudanden, öppettider och tillgängliga betalsätt via t.ex. din hemsida eller sociala medier. Är det många turister från utlandet kan det vara bra att informationen finns på flera språk. Om du har en kundklubb kan det även vara ett bra tillfälle för att erbjuda lojala kunder speciella förmåner och förtur till populära produkter eller tjänster under sommaren.
Ta betalt med Swedbank Pay i sommar
Med dessa punkter i åtanke är din verksamhet väl rustad för att maximera försäljning och kundnöjdhet under sommarsäsongen. Swedbank Pay är här för att stötta dig genom varje steg på vägen mot en framgångsrik sommar!
Vill du prata om att ta betalt under din högsäsong med oss? Hör av dig via vårt kontaktformulär nedan eller ring oss på 08-411 10 80, så berättar vi mer!