5 saker att tänka på inför julhandeln
Julen är snart här och med den även en av årets stora försäljningstoppar för svensk handel. Vi listar fem saker du som har butik behöver tänka på för att förbereda dig inför shoppingsäsongen.
1. Hur såg förra årets försäljning ut?
Ibland hjälper det att blicka bak för att kunna blicka fram. Om du är kund hos oss kan du logga in i vår Merchant Portal för att få koll på statistiken över dina transaktioner och belopp. Utmärker sig vissa dagar eller veckor, varför gör de det, och är det något du borde ta höjd för även i år?
Något annat som kan vara bra att gå tillbaka och titta på är lagret. Vad sålde bäst under förra året? Sålde någon särskild produkt över förväntan? Placeringen i butiken eller i din webbshop kan spela roll. Vilka varor fanns på förstasidan eller precis bredvid kassan, vilka har du eller dina kunder tipsat om, sorteras de efter popularitet eller efter pris? Tillsammans påverkar valen dina kunders köpbeslut.
Det är också viktigt att ta världsläget och ekonomiska förutsättningar som inflation i beaktande när du gör din analys.
2. Ta betalt på ett tryggt och enkelt sätt
Självklart måste du som handlare kunna lita på att din betallösning klarar den extra belastning som julhandeln innebär och inte tappa köp och kunder på grund av att systemet ligger nere. Som Sveriges största kortinlösare tar vi vårt ansvar för att erbjuda trygga och säkra betallösningar på allvar, speciellt när de behövs som mest.
Vi erbjuder paketerade lösningar för butik, anpassade efter dina unika behov.
Förutom säkerhet är flexibilitet något konsumenter efterfrågar. Med våra betalterminaler kan du erbjuda dina kunder betalning via kort, smarta prylar som klockor och mobiler, samt betaltjänster som Swish och Apple Pay.
Med våra betalterminaler på korttidshyra kan du även enkelt utöka med fler platser som dina kunder kan betala på. En pop-up-butik för dig som vanligtvis säljer på nätet, eller kanske en extra terminal för att undvika långa köer?
3. Erbjud kunderna något extra
Konkurrens om kunderna finns det gott om, inte minst under högtidssäsongen. Om du ger just dina kunder det lilla extra ökar chansen att de kommer tillbaka och sprider ordet till andra.
- Förlängda öppettider – Håll extra öppet under advent och dagarna före jul för att bidra till att minska julstressen. Kom ihåg att informera kunderna om detta.
- Upphämtning/leverans – Kan dina kunder handla i din nätbutik och hämta upp i din fysiska? Vilken dag behöver de senast lägga sin beställning för garanterad leverans före jul? Vilka leveransalternativ finns? Underlätta för dina kunder genom att vara tydlig med vad som gäller.
- Presentinslagning – En liten insats som kan göra enorm skillnad för stressade julklappshandlare, även när man handlar på nätet.
- Värdekoder/presentkort – Under en period då mycket pengar går åt kan en värdekod som gäller i november och december vara oerhört uppskattad. Eller kanske en adventskalender med erbjudanden som gäller 24 timmar bakom varje lucka? Vissa kommuner och regioner ger bort presentkort i julklapp till sina anställda som är giltiga i de lokala butikerna. Kolla upp hur det ser ut i din kommun och kom ihåg att informera om dina erbjudanden i alla kanaler.
- Kundkvällar/liveshopping – Låt dina VIP-kunder boka in en kväll i butiken tillsammans med sina vänner, eller erbjud en liveshopping på Instagram. Du får en chans att visa upp dina produkter samtidigt som du ger kunderna en annorlunda upplevelse mellan pepparkaksbak och glöggkvällar.
- Lojalitet – Låt dina kunder få veta att du uppskattar dem. Har du ett medlemskap knutet till din butik? Ge medlemmarna extrapoäng under julhandeln. Poäng som de sedan kan använda när de shoppar i din butik.
4. Service som matchar behovet
Om du förväntar dig fler kunder under en tidsperiod och möjligtvis även utökar dina öppettider kan du behöva se över din bemanning. Behöver du extrapersonal i kassan, på lagret eller ute på golvet under din mest hektiska period? Kom ihåg att behovet av din kundtjänst också kan komma att öka. Hinner du svara på frågor från dina kunder?
5. Var ute i god tid
Julen kan kännas avlägsen, men varje år verkar den plötsligt bara vara här. Ofta tillsammans med en lång lista på saker som behöver göras. Några saker att tänka på tidigt:
- Beställa kvittorullar – Lägg din beställning redan idag eller börja prenumerera för att slippa tänka på när lagret av kvittorullar behöver fyllas på.
- Annonser – Var vill du att dina erbjudanden ska synas? Där dina kunder finns så klart. Sociala medier, skyltning i butik eller lokala annonsblad. Kartlägg dina kunders beteende och agera utifrån det.
- Julhandeln börjar tidigt – Många planerar sina köp långt i förväg. Se därför till att vara redo att ta emot dina kunder redan under Black Friday och Cyber Monday.
- REA-skyltar – Det kommer en tid även efter julen, nämligen mellandagsrean. Kom ihåg att förbereda inför den också.
Hur kan vi kan hjälpa dig bli redo inför julhandeln?
Du är alltid välkommen att höra av dig till oss. Vi finns här för dig, redo att hjälpa dig reda ut alla frågor – stora som små. Fyll i dina kontaktuppgifter i formuläret här nedan eller ring oss på 08-411 10 80.