Checklista inför julhandeln – 5 saker att tänka på

Snart är det jul och med den kommer en av årets största försäljningstoppar för svensk handel. Har du hunnit förbereda dig? I vår checklista tipsar vi om fem saker att tänka på för dig som har butik.
1. Analysera förra årets handel
Hur såg förra årets försäljning ut? I Merchant Portal kan du logga in för att få koll på statistiken över dina transaktioner och belopp. Kanske utmärker sig vissa dagar. Vad kan det bero på och är det något du borde ta höjd för även i år?
En annan sak som kan vara bra att gå tillbaka och titta på är lagret. Vad sålde bäst under förra året och var det en särskild produkt som sålde över förväntan? Placeringen i butiken eller i din webbshop kan spela roll. Vilka varor fanns på förstasidan eller precis bredvid kassan, vilka har du eller dina kunder tipsat om, sorterats de efter popularitet eller efter pris? Tillsammans påverkar valen dina kunders köpbeslut.
I din analys är det också viktigt att se till världsläget. Covid-19 gjorde att fler valde att handla på nätet och med kontaktlösa betalningar. Hur kommer det se ut i år när inflationen påverkar dina kunders ekonomi?
2. Ta betalt på ett enkelt och tryggt sätt
Det är viktigt att du som handlare kan lita på att din betallösning klarar den extra belastning som julruschen innebär. Du vill inte tappa köp och kunder på grund av att systemet ligger nere. Som Sveriges största kortinlösare med över 30 års erfarenhet kan vi med säkerhet säga att vi kan betalningar. Hos oss finns paketerade lösningar för butik, anpassade efter våra kunders behov.
Visste du att kortbetalning är det populäraste betalsättet i Sverige men att Swish stadigt ökar? Vi ser även en frammarsch hos digitala plånböcker, även i fysisk butik. Hur betalar helst dina kunder? Se till att säkra upp med dessa före jul.
Ställ dig också frågan om du behöver komplettera med fler platser som dina kunder kan betala på. En pop-up-butik för dig som vanligtvis säljer på nätet, en webbshop för dig som vill nå bredare, en extra terminal för att undvika långa köer?
3. Erbjud det lilla extra till kunderna
Kunderna är det viktigaste du har. Se till att ge dem det lilla extra för att få dem att komma tillbaka och få nya kunder att handla hos just dig.
- Förlängda öppettider – Håll extra öppet under advent och dagarna före jul. Se också till att informera kunderna om detta.
- Upphämtning/leverans – Kan dina kunder handla i din nätbutik och hämta upp i din fysiska? Vilken dag behöver de senast lägga sin beställning för att garanterat få leverans före jul? Vilka leveransalternativ finns? Var tydlig med vad som gäller.
- Presentinslagning – För stressade julklappshandlare kan det vara skönt att slippa slå in klapparna själv, även när man handlar på nätet.
- Värdekoder/presentkort – Har du en värdekod som gäller i november och december? Eller kanske en adventskalender där ett erbjudande som gäller 24 timmar väntar bakom varje lucka? Se till att dela den i så många kanaler som möjligt. Vissa kommuner och regioner ger bort presentkort i julklapp till sina anställda. Presentkorten är giltiga i de lokala butikerna. Kolla upp hur det ser ut i just din kommun.
- Kundkvällar/liveshopping – låt dina VIP-kunder boka in en kväll i butiken tillsammans sina vänner. En liveshopping på Instagram kan uppskattas mellan pepparkaksbak och glöggkvällar. Du får också en chans att visa upp dina produkter.
- Lojalitet – Låt dina kunder få veta att du uppskattar dem. Har du ett medlemskap knutet till din butik? Ge medlemmarna extrapoäng under julhandeln. Poäng som de sedan kan använda när de shoppar i din butik.
4. Extrapersonal för bra service
Med justerade öppettider kan du behöva se över din bemanning. Behöver du extrapersonal som tar betalt, plockar upp eller packar varor under din mest hektiska period? Glöm inte att se över din kundtjänst. Hinner du svara på frågor från dina kunder?
5. Var ute i god tid
Varje år kan det kännas som att det är långt till jul men plötsligt står man där med en lång lista på saker som behöver göras. Något som du kan göra är att:
- Beställa kvittorullar – Logga in och lägg din beställning idag.
- Annonser – Var vill du synas med dina erbjudanden? Svaret är där dina kunder finns. Kartlägg dina kunders beteende och agera utifrån det. Sociala medier, skyltning i butik, lokala annonsblad – syns där dina kunder finns.
- Julhandeln börjar tidigt – många planerar sina köpa. Se därför till att vara redo att ta emot dina kunder under Black Friday och Cyber Monday.
- REA-skyltar – det kommer en tid efter jul också, nämligen mellandagsrean. Se till att vara förberedd till den också.
Vill du prata med oss om hur vi kan hjälpa dig bli redo för julhandeln?
Du är alltid välkommen att höra av dig till oss. Vi finns här för dig, redo att hjälpa dig reda ut stora som små frågor. Fyll i dina kontaktuppgifter i formuläret här nedan eller ring oss direkt på 08-411 10 80.
Redo att komma igång?
Hör av dig till oss redan idag om du vill veta mer om vad vi kan göra för just dig och ditt företag. Vi ser över vilka behov du och dina kunder har och hittar rätt lösningar för er.