Swish och e-handel av mat ökar
Med ett annorlunda år bakom oss tar vi en titt på några av de positiva trenderna i försäljningsstatistiken från 2020. Vad kan vi ta med oss för framtidens handel?
Onlineförsäljning av matvaror tog fart
Under de senaste åren har folk upptäckt fördelarna med att handla allt från kläder till möbler online. Förra året skedde en förflyttning från fysisk till digital försäljning i många branscher. Den tydligaste ökningen kan vi se inom handeln av matvaror. Försäljningen av matvaror online gick i Norden upp med hela 75% jämfört med året innan.
De ovanliga omständigheterna under 2020 gav alltså den digitala matbutiken en rejäl skjuts. När samhället återgår till det normala kommer många troligtvis ha vant sig vid att handla från sin dator eller mobil istället för i butik.
Swish går mot strömmen
Förra året handlade vi mindre i Sverige vilket syns i en minskning av antalet köp med nästan alla betalsätt. Ett som däremot sticker ut ur mängden är Swish.
Under 2020 gick antalet köp med Swish Handel upp med 35% jämfört med tidigare år. Ökningen kan bero på att många betalningar som tidigare skett i butik nu flyttat online. Den smidiga betalappen har även använts flitigt i fysisk butik eftersom kunderna kan betala kontaktlöst med den vilket minskar smittorisken.
När, var och hur vill dina kunder betala? Låt kunden göra valet genom att erbjuda dem säkra betalsätt som är anpassade till dina och dina kunders behov.
Säkra din verksamhet med en webshop
Vilka lärdomar kan vi då ta med oss inför framtiden från 2020? De tydligaste trenderna är att allt mer handel flyttar online och att folk väljer betalsätt som funkar direkt från mobilen.
Om du vill säkra din försäljning inför framtiden är det en bra idé att skapa en digital motsvarighet till din butik eller restaurang där kunderna själva kan välja hur de vill betala. Med oss kan du ta betalt med kort, Swish, faktura och andra betalsätt.
Kika på våra lösningar och hör av dig på 08-411 10 80 så hjälper vi dig komma igång!