Så digitaliserar du din verksamhet tillsammans med dina kunder
Gränserna mellan den digitala och fysiska handeln börjar sakta men säkert suddas ut. Vi börjar se microbutiker, självbetjäning på restauranger och nytänkande lösningar för matvarubutiker. Men är det verkligen bara stora verksamheter som har möjlighet att hänga med i samhällets snabba tempo? Vi möter vår Business Development Manager – Mikael Hellberg - och lär oss mer om betallösningarnas roll i digitaliseringen av den fysiska handeln.
Scan & Pay banade väg för framtiden
Vi har tidigare berättat om vårt samarbete med Coop i utvecklingen av Scan & Pay. En lösning som idag används av flera butiker och användare i Sverige och som tagit taktpinnen för framtidens butik.
Mikael Hellberg, som arbetat särskilt nära utvecklingen, berättar hur det har gått till och vad som varit framgångsreceptet.
”I projektet tillsammans med Coop la vi ner mycket tid på just kundresan. I allt från att skapa en friktionsfri utcheckning och tydlighet i var uppgifter lagras, till att studera nya köpvanor och beteenden.”
”Det vi ser har varit det vinnande konceptet är egentligen att man samlar allt i det vi allra oftast ser till att ha med oss – våra smartphones.”
Man skulle kunna se det som en ny dimension av Mobility-as-a-Service (Maas). Där scanner-pistolerna i matvarubutikerna går att jämföra med Uber-bilarna. Istället för att de ägs av butiken, ägs enheten av konsumenten själv - på samma sätt som bilarna ägs av chaufförerna istället för av bolaget.
Win för kunden och win för butiken, då det skapar en smidig upplevelse för kunden och blir kostnadseffektivt för butiksägarna.
Till skillnad från en webbshop som bara finns på en plats, kan en butikskedja finnas på flera platser och har flera försäljningsställen att ta hänsyn till. Det ställer särskilda krav på tydlig redovisning och rapportering eftersom handlaren behöver förstå var och när köpen sker och så att de kan säkerställa att varje butik får rätt intäkter.
Här har vår Merchant Portal kommit att spela en nyckelroll i att ge handlaren full koll på sina transaktioner.
En lösning för alla, eller?
Den här typen av lösning skulle gå att använda i de flesta branscherna. Man behöver egentligen bara vara lite kreativ.
Självklart förutsätter det att en kassakoppling och en applikation redan finns framtagen – om det är ett sådant upplägg man önskar ha – och att det som kvarstår är en fungerande betallösning. Här kommer vi in i bilden.
Nu när vi gjort den här resan som gett goda resultat och tagits emot väl av marknaden är vi rustade att ta oss an fler uppdrag av samma karaktär. Vi kan bidra med expertis på flera fronter och har kontakterna som behövs. Och utmaningarna? De har vi med största sannolikhet koll på.
Gränsen mellan den fysiska och digitala handeln suddas ut
E-handeln och den fysiska handeln har redan nu börjat vävas samman och det kommer garanterat ske i ännu större utsträckning. Likaså tror vi att betalmixen kommer följa efter och se densamma ut oberoende kanal. En förflyttning som syns redan nu i matvarubutikerna.
Som vi var inne på tidigare innebär systemen för scanner-pistolerna en stor satsning för varje butik och kan vara en bidragande faktor till att mindre butiker drar sig för att digitalisera sin verksamhet.
Att vi nu börjar kunna ta betalt och handla med hjälp av digitala enheter öppnar upp möjligheter även för mindre butiker.
Ta Coop som exempel. Så sent som i förra veckan gick de ut med nyheten om att de öppnar sin första delvis obemannade fullsortimentsbutik på en mindre ort. Butiken kommer ha öppet dygnet runt och kunderna både handlar och låser upp med hjälp av betalningslösningen Scan & Pay och BankID.
Men det är inte bara matvarubutikerna som ställer om. Verksamheter som till exempel restauranger börjar även de utmana den ”klassiska” kassalinjen och går mot självbetjäning i större utsträckning.
QR-koder på borden leder besökaren in på mobila plattformar där både beställningar och betalning sköts helt av besökaren. Något som också skapar nya förutsättningar när det kommer till behovet av personal.
Och vad är då den gemensamma nämnaren som alltid är lika aktuell oavsett verksamhet? Jo, det:
- Tilltalar konsumenten
- Skapar mervärde för handlaren
- Underlättar för personalen
Vad blir nästa grej inom betallösningar?
"Nästa steg är alltid att försöka minska friktionen ytterligare. Allt handlar om att förstagångsanvändarna ska tycka lösningarna är smidiga och att de ska vilja fortsätta använda dem.
Just nu ser vi bland annat på hur vi kan tillgängliggöra det man börjat kalla för X-pays’, som blivit ett samlingsnamn för Samsung-, Google- och Apple Pay, som avser att göra kortköpen ännu smidigare. Speciellt om köpet sker i en mobiltelefon.
Vi har kommit en bit på vägen och ser fram emot att snart kunna berätta mer om det här!"
- Mikael Hellberg, Business Development Manager, Swedbank Pay
Vill du prata framtidens betallösningar med oss?
Slå oss en signal på 08-411 10 80 eller kontakta oss via formuläret här nedan så hjälper vi dig vidare.
Vi hoppas vi hörs!