Blippa för planeten tillsammans med Mastercard

Idag blir du inte bara en miljöhjälte för att du väljer att åka kollektivt istället för att ta bilen. Som ett tack för alla SL-resor gjorda med Mastercard under april månad, kommer 50.000 nya träd planteras.
Det ser nämligen Mastercard till med sitt globala program för återplantering av skog, Priceless Planet Coalition (PPC). För att få veta mer om det här initiativet har vi intervjuat Jessica Ståhlbom som är Head of Marketing på Mastercard.
Enkelt att göra medvetna val
Sedan SL gick ut med nyheten att det blivit möjligt att köpa enkelbiljett kontaktlöst redan i spärren till deras olika färdmedel, har användandet av betalkortet som resebevis ökat kraftigt. Idag köps närmre 130.000 enkelbiljetter kontaktlöst varje dag.
När vi pratar med Jessica Ståhlbom om lösningen beskriver hon det som ett mycket bra och framgångsrikt samarbete mellan Mastercard, SL och Swedbank Pay.
"Tillsammans har vi åstadkommit att leverera en fantastisk lösning som underlättar för många i vardagen och som samtidigt uppmuntrar till hållbart resande" berättar Jessica.
För att fortsätta inspirera till hållbart resande och öka kännedomen om möjligheten att betala kontaktlöst, har Mastercard under april haft igång fas två av kampanjen som kallas för ”Tap n’ride".
För en mer hållbar framtid
Under april månad har kampanjen synts på skyltar nere i tunnelbanan och hörts i olika medier. Kampanjen i sig är en del av ett större och långsiktigt program som kallas för Priceless Planet Coalition.
I sitt globala miljö- och hållbarhetsprogram samlar de banker, städer, handlare och konsumenter för att tillsammans bekämpa klimatförändringarna. Bland annat med den gemensamma målsättningen att återställa och plantera 100 miljoner träd till 2025.
På frågan om vilken effekt dessa träd förväntas ha, svarar Jessica:
"Träd är en nyckelfaktor för jordens överlevnad. Med dagens koldioxidutsläpp och förbrukning av naturresurser och föroreningar överskrider vi alla gränser för vad som är miljömässigt hållbart. Att bara plantera träd räddar inte jorden eller ersätter behoven för minskade koldioxidutsläpp. Men, planteringen av träd är det mest effektiva sättet att ta bort koldioxid från atmosfären."
Genom Priceless Planet Coalition får alltså både partners och konsumenter möjlighet att skapa en stark positiv påverkan på klimatet i dubbel bemärkelse, om de väljer att resa kollektivt med hjälp av den kontaktlösa betallösningen.
Nyckeln i samarbetet
I intervjun med Jessica blir det tydligt att man inte ser kampen mot klimatförändringarna som en självständig resa. Alla spelar roll och behöver ta sitt ansvar, oavsett om det rör sig om företag eller individer.
"Det finns inte ett sätt eller ett enskilt företag som kommer att lösa klimatkrisen. Det krävs kollektiva åtgärder, globalt och lokalt, för att hitta nya lösningar som både driver tillväxt och bidrar till en mer hållbar framtid" säger Jessica.
Mastercard är redan idag en nyckelaktör i finansbranschen. Men för att driva innovation och utveckling i finans- och betalbranschen i rätt riktning, ser man partnerskapet med andra som en avgörande faktor.
"Swedbank Pay är en viktig partner för både Mastercard och SL. Både när det gäller att möjliggöra hållbart resande i kollektivtrafiken och i den fortsatta utvecklingen mot mer smarta och hållbara betalningslösningar vid olika typer av kollektivt resande" menar Jessica Ståhlbom.
Vill du veta mer om kontaktlösa betalningar?
Läs någon av våra andra artiklar om kontaktlösa betalningar:
Gör existerande köpbeteenden till en framgångssaga för din verksamhet
Kontaktlösa betalningar fortsätter öka
Skippa åkkortet, blippa betalkortet hos SL
Vill du hellre prata med någon av oss direkt? Ring oss på 08-411 10 80 eller skriv in dina uppgifter i formuläret här nedan, så hör vi av oss till dig.