3 tips på hur du blir mer hållbar till Black Friday

Black week och Black Friday har kommit att betyda olika för oss idag. Vissa ser det som ett bra tillfälle att köpa saker till både sig själv och andra för toppenbra priser. Andra ser det som ett shoppingevent som triggar överkonsumtion. För dig som handlare kanske dessa dagar är otroligt viktiga för försäljningen, eller så ser du det som ett avgörande tillfälle att vara kreativ och visa på din ståndpunkt i hållbarhetsfrågan.
Oavsett vad din version för året blir, är det ingen hemlighet att vi alla behöver hjälpas åt att ta ansvar för ett mer hållbart samhälle. Men vad menar vi egentligen när vi säger det?
När vi pratar hållbarhet går tankarna ofta till det som har med miljön att göra. Och samtidigt som miljön är en viktig fråga, får vi inte glömma hur dagar som just Black Friday också har en inverkan på den ekonomiska situation som kan uppstå i samband med snabba köpbeslut. Men om du redan nu gör det lätt för dina kunder att göra smarta val, kan du bidra till en härlig Black Friday som i slutändan gynnar både dig, dem och miljön! Och visst låter väl det bra?
Så, vad kan du göra?
Vi har listat 3 tips på hur du gör dig redo att skapa en mer hållbar shoppingupplevelse - för oss, för dig och nästa generation!
Våra 3 tips till Black Friday
1. Hjälp dina kunder göra rätt
Kanske hör även du till dem som någon gång har glömt bort att betala en faktura? För det är ju faktiskt sånt som kan hända, att vi ibland glömmer saker. Men istället för att du då ska få ytterligare avgifter att betala direkt, så får du en chans till. Ett sms med en påminnelse om att förfallodatumet har passerat och att det är dags att betala. Precis det här har du möjlighet att erbjuda dina kunder. Ett alternativ som kanske känns lite bättre och tar hänsyn till de mest mänskliga missarna.
2. Ett betalsätt för alla
När vi ändå är inne på det här med fakturor.. Visste du att det på 50 miljoner brev går åt ungefär 15 000 träd? Och som om det inte var nog kräver transporteringen av dessa ett CO2-utsläpp på närmre 1 900 ton. Svindlande siffror, visst? Tänk då vad du kan åstadkomma bara genom att låta dina kunder få sina fakturor digitalt istället för per post.
Utöver möjligheten att kunna betala med faktura, vet vi också att om dina kunder själva får välja så vill de också kunna betala med kort eller med Swish. Så varför inte erbjuda dem allihop?
3. Gå ut i tid med kampanjer och erbjudanden
Vi vet att mer än hälften av alla svenskar planerar att handla något under black week. Men med hänsyn till vår miljö, för att motverka överkonsumtion och minska antalet returer och därigenom antalet transporter är det en bra idé att hinta om vad du har tänkt ha för kampanjer, så att dina kunder redan innan kan planera sina inköp.
Låter det här som något för dig?
Hör av dig till oss på 08-411 10 80 eller via formuläret här nedan så hjälper vi dig.