3 lagar att känna till från 2022
Med ett nytt år kommer förändringar, inte minst när det gäller lagar och regelverk för företagare. 2022 är inget undantag. Det har under året kommit till ett antal nya lagar för dig som driver företag. För att göra din vardag lite lättare, har vi samlat och sammanfattat en lista på 3 nya lagar som kan vara bra att ha koll på.
1. Ökad avdragsrätt för gåvor
Även om året inte är slut än, har mycket hänt under 2022.
I samband med händelser som skakar vår omvärld, är det vanligt att företag vill hjälpa till och göra vad de kan för att stötta både länder och människor i utsatthet. Bland annat genom att skänka gåvor. Den första nya lagen på listan handlar därför om just gåvor från företag.
När ditt företag skänker en summa pengar för att stötta en social hjälpverksamhet eller varför inte ett vetenskapligt forskningsprojekt, är den gåvan avdragsberättigad. Du behöver med andra ord inte betala lika mycket skatt på gåvan, så länge summan håller sig inom en viss gräns.
Under 2022 har beloppet fördubblats för den här typen av gåvor, från 6000 kr till 12 000 kr.
2. EU:s tillgänglighetsdirektiv
Visste du att närmre 20 procent av vår befolkning har någon form av funktionsnedsättning? Exempel på det kan vara att du har nedsatt hörsel, syn eller förmåga att röra dig.
Som en del i att motverka det digitala utanförskapet initierades EU:s tillgänglighetsdirektiv under våren 2019, som så sent som den 28 juni i år översattes till alla EU-länders lagar och regler.
Vad är digital tillgänglighet?
Det innebär att du som till exempel arbetar med att bygga hemsidor, digitala tjänster eller liknande förväntas göra det på ett sätt så att alla, oavsett funktionsvariation, ska kunna ta del av informationen.
Helt enkelt skapa förutsättningar för ett samhälle som är mer inkluderande, genom att möjliggöra för ökad självständighet och delaktighet.
Från och med den 28 juni 2025 förväntas alla nya produkter och tjänster framtagna för användande av konsument, vara anpassade så att vilken användare som helst ska kunna nyttja och förstå innehållet. Till det här hör produkter och tjänster såsom smartphones, banktjänster och e-handel.
Mer om tillgänglighetsdirektivet kan du läsa här!
3. Den nya konsumentköplagen
På den tredje och sista punken på vår lista, tar vi upp den nya konsumentköplagen som trädde i kraft 5 maj 2022. Även denna till följd av uppdaterade EU-direktiv.
I takt med den ökade digitaliseringen och att vi köper alltmer på nätet såväl som förändrar våra konsumtionsvanor, behöver också våra lagstiftningar moderniseras i enlighet.
Därför ser vi bland annat justeringar och särskilda bestämmelser som rör digitalt innehåll och digitala tjänster, i den nya lagen. Här kommer en kort sammanfattning av några av punkterna:
- Sedan tidigare gäller lagen för varor, som även kallas ”lösa saker”. Nu har man utökat lagen till att omfatta även de digitala delarna av en vara, till exempel mjukvaran.
- I bestämmelserna kring avtal om tillhandahållande av digitalt innehåll och digitala tjänster, omfattas avtalen av lagen oavsett om konsumenten betalar för det med pengar eller genom att fylla i sina personuppgifter. Till exempel, om konsumenten registrerar sig på sociala medier och har lämnat sin e-postadress, eller någon annan uppgift, som sedan kan användas i marknadsföringssyfte.
- Slutligen så förlängs tiden för det som kallas ”omvänd bevisbörda” av en vara, till 2 år, för att underlätta för konsumenten.
Här hittar du mer information om den nya konsumentköplagen!
Tyckte du det här var intressant?
Glöm inte att du kan prenumerera på vårt nyhetsbrev. Fyll i dina uppgifter här nedan och ta del av fler inspirerande insikter och nyheter.