Så vill generation Z betala i butik och online
I takt med att teknologin utvecklas förändras också konsumenternas betalvanor – särskilt bland unga vuxna i åldern 16–29 år, även kallad generation Z. En målgrupp av framtida konsumenter där anpassade och mångsidiga betallösningar både i butik och online kommer spela allt större roll.
Starka trender hos åldersgruppen 16–29
33%
Uppger att det största irritationsmomentet vid onlinebetalning är att inte kunna välja betalmetod.
52%
Använder mobilen för att betala i butik (Swish, Apple Pay, etcetera).
88%
Är positiva till självutcheckning i butik.
Erbjud flera betalsätt – men glöm framför allt inte mobilbetalningar
Enligt undersökningen Sverige betalar från 2023 upplever hela 33% av unga vuxna irritation över att inte kunna välja betalmetod vid onlineköp. Detta understryker vikten av att erbjuda en mångfald av betalalternativ. Inte bara för att förbättra kundupplevelsen, utan också minska avbrutna köp. Att inte erbjuda mobila alternativ i betalmenyn online kan alltså göra att man tappar köp, då hela 52% av unga vuxna använder mobilen både online och i butik för betalningar.
Och det är lätt att förstå varför. Snabbheten med att slippa knappa in långa kortnummer vid och i stället bara enkelt kunna signera med BankID eller Face ID på Iphone är en självklar del av vardagen för många unga vuxna. Mobila betalningslösningar som Swish, Apple Pay och Google Pay är inte bara ett komplement till traditionella betalsätt numera, utan en förväntad standard både i butik och online. Att integrera dessa lösningar i ditt betalsystem innebär att ni kan erbjuda den smidighet och hastighet som unga konsumenter efterfrågar.
Självutcheckning en självklarhet hos unga
En annan tydlig trend bland unga vuxna är deras acceptans av självutcheckning i detaljhandeln. Många som är unga vuxna idag har vuxit upp med självutcheckning i butik och en överväldigande majoritet – 88% – är positiva till självutcheckning i butik. Detta visar på ett skiftande beteende i konsumenten mot självbetjäning och en önskan om snabbare shoppingupplevelser på kundens egna villkor.
Erbjuder du självutcheckning i någon mån i butik kan det alltså vara intressant att se över vad för typ av betalningar du erbjuder för att tilltala den absolut största målgruppen för dessa. Genom att erbjuda ett brett utbud av betalningsalternativ kan du alltså inte bara effektivisera din verksamhet, utan också tillgodose den yngre generationens förväntningar på en modern shoppingupplevelse – och öka köpen i självutcheckningen.
Välkomna framtidens konsumenter med Swedbank Pay
Att förstå och anpassa sig efter de unga vuxnas betalvanor är avgörande för varje företags framgång. Med Swedbank Pay som partner får du tillgång till en omfattande portfölj av betallösningar, både för online och butik, som möjliggör flexibilitet, bekvämlighet och effektivitet. Kontakta Swedbank Pay idag för att säkerställa att ditt företag är redo att välkomna framtidens konsumenter.
Fyll i formuläret nedan eller ring oss på 08-411 10 80 så hjälper vi dig att komma igång.
Källa: Sverige betalar (2023)